Del : SMS
Berlingske Business

DSB kan se lys for enden af tunnellen

pix-dsbregnskab
DSB har frem til 2014 et finansieringsbehov på otte milliarder kroner. Foto:

DSB retter sig ind rent økonomisk efter overskud i tredje kvartal, men efter ni måneder af 2012 er der stadig røde tal på bundlinjen.

Artiklen fortsætter under annoncen

DSB lider fortsat af økonomiske vanskeligheder, men kan i dag præsentere et overskud på 81 mio. kroner for tredje kvartal.

Resultatet før skat er med til at rette op på togselskabets underskud, der for årets første ni måneder ender på minus 44 mio. kroner, mens det for samme periode sidste år lød på minus 509 mio. kroner. Det glæder ledelsen:

”Vi er langt fra i mål, men vi har vendt udviklingen,” siger adm. direktør Jesper Lok i regnskabsmeddelelsen for selskabets tredje kvartal.

DSB regner med, at også fjerde kvartal kan give et mindre overskud, og satser derfor på at ende 2012 med et rundt nul, hvilket er en opjustering af de forventninger, som selskabet meldte ud efter første halvår 2012.

pix-dsb

DSB har øget antallet af passager med fire procent i forhold til sidste år, og 133 mio. kunder har således rejst med DSB i Danmark i de første ni måneder af 2012. Passagerindtægterne er samtidig steget med syv procent i forhold til de samlede tre kvartaler for 2011.

De øgede passagerindtægter er sammen med lavere lønomkostninger, som følge af færre ansatte i den danske del af DSB, med til at sikre det positive resultat for årets tredje kvartal. Samtidig skriver selskabet selv, at de effektiviseringsindsatser, der følger med initiativet ”Sundt DSB” bidrager til overskuddet.

En væsentlig del af planen ”Sundt DSB” er at skabe et mere troværdigt transportfirma. Det illustreres tydeligt gennem DSB’s nye reklamer, som skal være med til at ændre det negative omdømme, der hænger fast i DSB.

Særligt blandt ikke-brugere af fjern- og regionaltog er omdømmet under pres, mens kundetilfredsheden rent faktisk stiger en smule.

pix-dsb

”Sundt DSB” er den effektiviseringsplan, som selskabet igangsatte i april 2012 for at få togselskabet på rette spor igen. Målet lyder ”at sikre et konkurrencedygtigt og pålideligt DSB”. Det endelig mål for DSB’s økonomiske genopretning er at slanke virksomheden med en milliard kroner inden udgangen af 2014, som ligeledes er et krav for, at de kan genvinde trafikkontrakten med det offentlige i 2015.

DSB har fortsat en samlet gæld på 18 milliarder kroner, men den rentebærende gæld har de reduceret med 386 millioner kroner i forhold til udgangen af tredje kvartal 2011. Gælden lyder dog stadig på dundrende 11 milliarder, som trækker 600 mio. kroner i renteudgifter årligt.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere