Del : SMS
Berlingske Business

DSB indgik kontroversiel aftale med PR-bureau

Ordførere: DSB balancerer på randen af sammenbrud Snestorm ove
Foto:

DSB har ulovligt brugt penge på at sætte en kritisk journalist ud af spillet, mener ekspert på baggrund af dokumenter, som 21 Søndag på DR1 præsenterede søndag aften.

Artiklen fortsætter under annoncen

DSB har samarbejdet med PR- og lobbyistbureauet Waterfront Communications. Ifølge en mail fra Waterfront til DSB-topchef Peder Nedergaaard Nielsen har samarbejdet gået ud på at holde journalist Lars Abild, der gennem tiden har skrevet mange kritiske artikler om DSB, travlt beskæftiget, så han ikke kunne presse DSB i medierne med sine kritiske artikler. Det kom frem i 21 Søndag på DR1 her til aften.

Lars Abild løste i to år opgaver for PR-bureauets kunder uden at få oplyst, at hans ansættelse i virkeligheden var finansieret af DSB.

Mark Ørsten, medieforsker ved Roskilde Universitet, betegner aftalen som lyssky:

- Jeg synes, at vi her snakker om metoder, som man må forvente i kriminalfiktionens univers. Og jeg er meget overrasket over, at en offentlig virksomhed i Danmark er med på, at det er sådan, man undgår offentlig kritik, sagde han til 21 Søndag.

Lars Abild opdagede aldrig fælden, som DSB og Waterfront havde lagt for ham.

- Jeg kan jo godt se, at de har taget min tid, som jeg kunne have brugt til noget andet. Og helt ærligt, så synes jeg, at det er vanvittigt, at DSB har været villige til at indgå i sådan et samarbejde, det fatter jeg simpelthen ikke, sagde han til 21 Søndag.

Waterfronts direktør, Lars Poulsen, afviser i en mail til 21 Søndag, at der eksisterer en aftale mellem DSB og Waterfront om at begrænse Lars Abilds kritiske artikler.

- På samme måde som jeg må afvise, at Waterfront skulle have modtaget penge med det formål at begrænse Lars Abild i sine journalistiske udfoldelser, skriver Lars Poulsen.

Erhvervsjurist Sten Bønsing fra Aalborg Universitet har set 21 Søndags dokumentation:

- Det fremgår jo helt tydeligt, at de forsøger at sætte en journalist ud af spillet ved at finansiere, at han bliver ansat i et mediebureau, så han ikke længere skriver kritisk om DSB. Det, mener jeg, er et ulovligt formål at forfølge, sagde han til 21 Søndag.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere