Del : SMS
Berlingske Business

DSB får garanti for milliardlån

pix-dsb
DSB og adm. direktør Jesper Lok kan se frem til statsgaranterede lån. Foto:

Det gældstyngede DSB kan se frem til yderligere hjælp fra staten, der vil stille selskabet flere statsgarantier. Konkurrenten Arriva undres over forslaget.

Artiklen fortsætter under annoncen

DSB kan se frem til en økonomisk håndsrækning fra regeringen, der vil støtte selskabets daglige drift med flere statsgarantier, skriver Børsen om togselskabet, der fremlægger tredje kvartals regnskab i dag.

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) vil med et lovforslag give det gældstyngede DSB lettere adgang til kapital. Virksomheden har en gæld i nærheden af 18 milliarder kroner - en gæld, som transportministeren udtrykker tro på, at DSB kan blive i stand til at afdrage selv, når økonomien forbedres.

”Eftersom driftsresultatet i en periode har været negativt, er virksomheden henvist til at lånefinansiere sin drift. DSBs samlede finansieringsbehov er ca. otte milliarder kroner, hvoraf langt størstedelen vedrører refinansiering af gamle lån. En statsgaranti vil skabe sikkerhed for, at lån kan optages uanset udviklingen i de finansielle markeder i årene fremover,” siger Henrik Dam Kristensen til Børsen.

Han pointerer, at DSBs finansieringsbehov frem til 2014 på de omkring otte milliarder kroner kun vil være muligt at skaffe, hvis DSB stiller garanti for lånet.

pix-dsb


At DSB nu får samme håndsrækning som SAS undrer konkurrenter. Hos det tyskejede selskab Arriva falder lovforslaget ikke i god jord.

”Man får langt bedre materiel og langt lavere priser på kollektiv transport i dag, end før man begyndte at udbyde jernbanestrækninger. Så hvis man har kundernes bedste for øje, er vejen frem at øge konkurrencen, så de offentlige kroner kan række længst muligt,” siger Martin Wex, kommunikationschef hos Arriva til Børsen.

Og hos oppositionen er transportministerens forslag heller ikke noget, der vækker jubel. Flere folketingspolitikere er skeptiske over for at give DSB adgang til statslige garantier.

pix-dsb

”Det bliver en ladeport, som vi er meget bekymrede for. Det bliver en statslig blåstempling, hvor man siger til DSB: Gå I bare ud og lån noget mere,” siger Martins Geertsen, Venstres medlem af Folketingets Transportudvalg til Børsen. Han mener, at årlig renteudgifter for ca. 600 mio. kroner er ret højt sammenlignet med de 3,6 milliarder kroner, som staten i forvejen betaler til DSB om året.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere