Del : SMS
Berlingske Business

DSB droppet efter økonomisk slagsmål i Sverige

987235045
Skandalen om DSBFirst fik i 2011 DSB til at droppe sin udlandssatsning. Arkivfoto Foto:

Uenighed om økonomien har kastet DSB ind i en voldgiftssag med de svenske trafikmyndigheder. Nu dropper svenskerne DSB på en del af landets togtrafik.

Artiklen fortsætter under annoncen
Dårlig økonomi og togtrafik i udlandet er i en årrække gået hånd i hånd for DSB.

Senest har DSB kæmpet en økonomisk kamp mod de svenske trafikmyndigheder over driften af den svenske Krösatågstrafiken. Strækningen gav underskud, og DSB ønskede at slippe ud af sin kontrakt med myndighederne. Men det krævede en voldgiftssag at finde en løsning.

Da DSB vandt voldgiftssagen, valgte svenskerne i denne uge at droppe DSBs datterselskab DSB Småland til fordel for franske Veolia.

"Baggrunden er kort, at DSB Smålands økonomi ikke så god ud. Og da vi ikke kunne blive enige med de svenske trafikmyndigheder om, hvorvidt DSB moderselskabet havde stillet en begrænset eller en ubegrænset finansiel garanti, gik sagen til en voldgift i Sverige," forklarer Peter Christensen, administrerede direktør i DSB Sverige til Berlingske Business og uddyber:

"Overdragelsen af Krösatågstrafiken flugter med DSB’s strategi om et sundt DSB også i de tilbageværende udenlandske operationer. Vi vil nu gå i gang med at forberede den praktiske overdragelse.”

Konkret fører voldgiftsdommen til, at de svenske trafikmyndigheder skal betale DSB 1,7 mio. svenske kroner frem til den 28. februar 2014, hvor Veolia overtager kontrakten. Havde DSB derimod tabt sagen, ville selskabet hænge på sin tabsgivende kontrakt i Sverige frem til 2018.

DSB droppede officielt sit udlandseventyr efter DSBFirst-skandalen, der rullede i foråret 2011. Sidste år trak DSB sig både fra de underskudsgivende aktiviteter i DSB Väst og Roslagsbanen, og i dag har det statsejede togselskab kun en enkelt svensk togstrækning tilbage - DSB Uppland - samt en strækning i Tyskland.

"Både DSB Uppland og vores trafik i Tyskland kører med overskud. Det er op til bestyrelsen at beslutte, hvad der skal ske med den del af forretningen fremadrettet," siger Peter Christensen, adm. direktør i DSB Sverige.

DSB samler kræfterne om togdrift i Danmark, og selskabets økonomi er nu på rette spor efter en række turbulente år. Tilmed rækker regeringen DSB en hjælpende hånd på den danske togdrift. Tirsdag i denne uge kom det nemlig frem, at togtrafikken på Kystbanen og Øresundsbanen omkring København ikke vil blive sat i udbud, når den nuværende kontrakt udløber i 2015. I stedet vil DSB overtage trafikken, og det får blandt andre konkurrenten Arriva til at reagere.

"Det er et stort tilbageslag for udviklingen, fordi regeringen dermed undlader at bruge konkurrence i bestræbelserne på at opnå den bedste og mest effektive jernbanedrift. Transportministeren og Regeringen vender dermed det blinde øje til en offensiv og fremadrettet strategi, der bevisligt har virket både i Danmark og mange andre lande," siger Thomas Øster, direktør i Arriva (ejet af Deutsche Bahn) og formand for brancheforeningen Dansk Tog.

Også pendlerne ønsker mere konkurrence på de danske skinner.

"Jeg er rystet over, at man ikke sender kørslen i udbud, men giver den tilbage til nogen, der ikke har leveret det, de skulle. Det er virkeligt et stort tilbageskridt for mulighederne for at få den kørsel, pendlerne har brug for," sagde Michael Randropp, formand for Kystbanens pendlere, tirsdag til Berlingske.

DSBFirst-skandalen - som i 2011 spændte ben for DSBs udlandssatsning - blev udløst af et kæmpe underskud i de udenlandske aktiviteter. Samtidig slog Kammeradvokaten fast, at moderselskabet havde ydet ulovlig statsstøtte til DSBFirst. Først måtte adm. direktør Søren Eriksen forlade selskabet, og siden trak bestyrelsesformand Mogens Granborg sig af helbredsmæssige årsager. I alt kostede sagen tre direktører, en formand og to revisonsselskaber jobbet.

DSBFirst undgik med nød og næppe konkurs, men regningen for DSBs udlandseventyr løber ifølge Transportministeriet samlet op i 695 mio. kroner.

Indtil nu er ansvaret i DSBFirst-skandalen aldrig blevet placeret. DSBs bestyrelse fik efter sagen advokaterne Bruun & Hjejle til at udarbejde en rapport om, hvem der vidste hvad i forløbet. En rapport, der både fritager den tidligere direktør og bestyrelse for yderligere ansvar - og som transportminister Henrik Dam Kristensen (S) siden har bakket op om.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere