Berlingske Business

DSB brugte 109 millioner uden tilladelse

Ordførere: DSB balancerer på randen af sammenbrud Snestorm ove
Foto:

DSB har brugt 109 millioner kroner, som de ikke havde tilladelse fra Transportministeriet og Folketinget til at bruge.

Artiklen fortsætter under annoncen

DSB modtager cirka 2,25 milliarder kroner fra italienske Ansaldobreda som kompensation for det italienske selskabs særdeles mangelfulde leverance af de skandaleramte IC4-tog. DSB er blevet pålagt at bruge pengene til at sikre, at IC4- og de særlige IC2-tog kommer op at køre og får en sikker drift i hele landet. Men stik imod anvisningerne har DSB anvendt 109 millioner kroner på et særligt »rettidighedsarbejde«, som skal styrke togdriften generelt i Danmark. Det skriver Bt.dk.

Flere trafikordførere er forargede over, at DSB ikke kan følge en klar aftale.

- Det kan være nok så fint at sikre driften andre steder i landet, men de penge skal anvendes til, at IC4-togene skal fungere. Det er meget problematisk, at de ikke anvendes til det, siger Venstres trafikordfører Martin Geertsen (V).

Han har stillet spørgsmål til transportminister Henrik Dam Kristensen (S) om sagen. Ministeren har 22. november svaret, at Transportministeriet har måtte indskærpe overfor DSB, at pengene er brugt uden hjemmel, og at det ikke skal ske fremover.

DSBs ureglementerede brug af de 109 millioner kroner fremgår af dette skriftlige svar til Martin Geertsen:

- Kan man så stole på DSB? Det kan man som politiker godt spørge sig selv om. De toge skal fungere, så pengene skal ikke bruges på alt muligt andet.

Sagen kommer i kølvandet på sagen om DSBs meget dårlige økonomi, som nu er i så elendig en forfatning, at DSB angiveligt ikke kan låne penge selv, uden at den danske stat garanterer for beløbet.

Enhedslistens trafikordfører Henning Hyllested (Ø) er også vred over, at DSB ikke har brugt pengene efter hensigten.

- Det er bekymrende, at de bruger pengene på noget helt andet, end de var tiltænkt. De to ting har ikke noget med hinanden at gøre, siger han.

DSB oplyser, at koncernen har taget ministerens svar til efterretning, men uddyber ikke nærmere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Trump har sat en lille kæp i det globale klimahjul ved at genåbne tidens mest kontroversielle olieledninger. Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvorfor det alligevel er det økonomiske ra...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen