Del : SMS
Berlingske Business

Dødt løb i de højere luftlag

pix-airbus
Luftfartsselskaberne udvider kapaciteten - her i form af British Airways, der fik sin første Airbus A380 på landingsbanen 4. juli. Problemet er bare, at lufthavnene ikke følger med udviklingen. Det kan skabe trafikpropper i fremtiden. Foto:

De flyproducerende franskmænd i Airbus formåede lige akkurat ikke at overhale rivalen Boeing på trods af vrøvl med amerikanernes Dreamliner.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det benhårde kapløb om at være verdens største kommercielle flyproducent fortsætter. I det forgangne år forsvarede amerikanske Boeing med et mulehår den førsteplads, som selskabet erobrede fra franske Airbus i 2012.

I hvert fald når det kommer til antallet af leverede fly. Boeing fløj 648 fly ud af hangaren, mens Airbus nåede op på 626. For begge selskabers vedkommende er der tale om et rekordår.

Til gengæld er styrkeforholdet et andet mellem de to, når det kommer til antallet af bestilte fly i 2013. Airbus kan således veltilfredse bladre igennem en ordrebog med hele 1.619 bestillinger i løbet af året - mere end det dobbelte af, hvad der var forventet.

Boeing fik kun 1.531 ordrer i hus og måtte samtidig se et par hundrede blive aflyst igen, ikke mindst som følge af den mildest talt dårlige start til selskabets storsatsning 787 Dreamliner.

I Airbus er man »ligeglade« med det snævre nederlag til Boeing, siger selskabets kommercielle direktør John Leahy. Han hæfter sig ved, at industrien vokser, at Airbus har ansat 3.000 medarbejdere i 2013, og at målsætningen for året er overgået.

»Jeg tror, vi er glade for det, vi fik. Det er et duopol med en 50/50-fordeling. Jeg går ikke rigtig op i, om de sælger to fly mere, eller vi sælger to fly mere," siger han til BBC.

En del af flyfabrikkens store leverance og ordreindtag kommer fra amerikanske flyselskaber, som har fået lidt mere luft i økonomien, ligesom asiatiske selskaber også fylder godt i statistikken.

Derudover bestilte emiraterne Dubai og Abu Dhabi med deres respektive flyselskaber Emirates og Etihad for mange milliarder sidst på året hos både Airbus og Boeing.

Og endelig har SAS i 2013 lagt billet ind på en stor sending Airbus-fly, heriblandt otte af A350-modellen, som ventes på markedet i år.

A350 ses som Airbus' svar på Boeings 787 Dreamliner. Begge er brændsstofbesparende langdistancefly, og SAS har ud over de otte option på yderligere seks A350ere.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere