Del : SMS
Berlingske Business

»Dieselgate« er en tikkende bombe under succesfuldt fodboldhold

ITALY SOCCER UEFA EUROPA LEAGUE
ARKIVFOTO: Nicklas Bendtner, 23 April 2015. EPA/CESARE ABBATE Foto:

Mens Nicklas Bendtner forbereder sig på Wolfsburgs Champions League-kamp mod Manchester United onsdag aften, kan hans klub Wolfsburg inden længe økonomisk være tvunget i knæ.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den tyske bil-gigant Volkswagen ejer nemlig Wolfsburg, og Folkevognsfabrikkerne er ramt af en skandale med nærmest uoverskuelige konsekvenser. Koncernen kan ende med at få en bøde på op mod 120 milliarder kroner ,efter det er blevet afsløret, at man har snydt med oplysningerne, om hvor meget forurening bilerne udleder.

»Når man bliver ramt hårdt økonomisk, så leder man efter områder, hvor man kan spare. Sponsorater er et af de områder, som bliver ramt i krisetider. Det må ramme klubben,« siger Simon Chadwick, professor i sportsforretningstrategi og -marketing ved universitetet i Coventry, til BBC Sport.

Wolfsburg blev i 1945 dannet på fundamentet af en sportsforening for folkevogns-arbejdere, og med en væsentlig investering fra koncernen lykkedes det klubben at blive mestre i 2009 og hente pokaltitlen i sidste sæson. Wolfsburg er lige nu nummer fire i Bundesligaen.

»Alt afhængig af hvor stor en økonomisk bøde koncernen får, må vi se, om de kan opretholde udgiftsniveauet og dermed holdets præstationer.

Volkswagen-koncernens økonomiske problemer kan dog også ramme andre klubber end Wolfsburg, fastslår Chadwick.

»VW sponsorerer 18 ud af 36 klubber i de to bedste rækker i Tyskland. Men det handler ikke kun om Volkswagen, det berører hele Volkswagen-gruppen. Det inkluderer Audi, som har store interesser i sporten. De sponsorerer eksempelvis Barcelona. Og både VW og Audi er involveret i motorsporten. Man kan simpelthen ikke overvurdere, hvor stor effekt det her kan få på sportsverden.«

Når man taler om Volkswagen-gruppen, drejer det sig udover VW og Audi også om Skoda og Seat. Skoda har blandt andet mange sponsorater i cykelsporten, eksempelvis omkring Tour de France og PostDanmark Rundt.

I Wolfsburg er sportsdirektør Klaus Allofs dog rimeligt afslappet omkring fremtidsudsigterne.

»Jeg kan ikke siger noget konkret om, hvad der sker hos Volkswagen, men generelt er signalerne klare. Sådan som det ser ud nu, er der ingenting, der ændrer sig. Størrelsen på Volkswagen-gruppens investering er bestemt ikke lille. Men på den side er deres følelsesmæssige involvering gigantisk, og derfor er jeg ikke bekymret,« fastslår Allofs.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere