Del : SMS
Berlingske Business

DI rystet over tårnhøje franske bøder

Pix-dsv
DSV og andre transportselskaber kan blive ramt af de franske og belgiske regler og høje bøder, som ifølge DI strider imod EU-reglerne. Foto:

Nationale fortolkninger af EU-regler om ugentlige hviledage for chauffører kan blive dyrt for transportvirksomhederne og i sidste ende det øvrige erhvervsliv. Det mener Dansk Industri.

Artiklen fortsætter under annoncen
Danske chauffører, der kører igennem Frankrig og Belgien, risikerer nu at få tårnhøje bøder og i sidste ende fængselsstraf - vel at mærke selvom de overholder de regler for hviledage, som gælder i de øvrige EU-lande.

Frankrig og Belgien har nemlig indført bøder på op til 30.000 euro - og ultimativt fængselsstraf - hvis chauffører ikke opholder sig på deres bopæl eller på et hotel på den ugentlige hviledag, som gælder i alle EU-lande. Og det er Dansk Industri ganske utilfredse med.

»De her regler bryder fuldstændig og aldeles med den måde, vi igennem rigtig mange år har indrettet vores landevejstransport på i Europa. Hvis den her form for lovgivning vinder indpas i andre EU-lande, betyder det, at man smadrer store dele af den grænseoverskridende transport i Europa,« siger Michael Svane, som er branchedirektør i DI.

Ifølge Michael Svane rammer de høje bøder ikke kun transportvirksomhederne. Det rammer i sidste ende også det øvrige erhvervsliv, fordi regningen i sidste ende bliver sendt videre til kunderne.

EU-lovgivningen om den ugentlige hviledag for chauffører har hidtil været gældende for alle EU-lande, og har indtil nu ikke inkluderet et forbud mod at tilbringe hviledagen i lastbilen. Reglerne i Frankrig og Belgien er ifølge landene indført af hensyn til chaufførernes arbejdsmiljø, men den udlægning er Michael Svane ikke enig i. Han mener derimod, at de nationale regler strider mod EU-reglerne.

»De voldsomme bøder på op mod 30.000 euro er helt ude af proportion. Det samme gælder naturligvis også udsigten til fængselsstraf. Reglerne er klart et udtryk for protektionistiske og er i den grad konkurrenceforvridende,« siger Michael Svane. 

DI mener, at man på europæisk niveau må finde ud af, hvordan reglerne skal håndteres og håndhæves. Vejen frem er ikke nationale lovgivning og håndhævning af reglerne, lyder det.

EU-Kommissionen er gået ind i sagerne, og har indtil videre meldt ud at chauffører ifølge de fælles regler ikke kan blive pålagt af arbejdsgiveren at tage sit ugentlige hvil i lastbilen, men omvendt er man som chauffør frit stillet til at kunne overnatte i bilen.  

»Inden man farer løs med nationale lovgivninger, mener vi, at det er nødvendigt at få en diskussion på europæisk niveau,« siger Michael Svane, som vil rejse sagen over for transportminister Magnus Heunicke.

Men reglerne i Frankrig og Belgien er trådt i kraft. Der er således uddelt bøder til chauffører i Belgien - dog på 1.800 euro og ikke 30.000 euro, som er bødeniveauet i Frankrig.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra ITD, brancheorganisationen for den danske vejgodstransport. 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere