Del : SMS

DFDS taber appelsag i England

DFDS
Foto:

En appelsag ved de britiske konkurrencemyndigheder er onsdag gået DFDS imod. Det sender DFDS-aktierne ned med 5,7 pct.

Artiklen fortsætter under annoncen

Myferrylink, der er ejet af Eurotunnel, har ifølge Bloomberg News vundet appelsagen ved de britiske konkurrencemyndigheder omkring konkurrencen på Den Engelske Kanal. Det sender aktierne i DFDS ned med 5,7 pct. til 405,50 kr.

Dermed er appelsagen nemlig gået det danske rederi imod. Det danske rederi har klaget over, at Groupe Eurotunnel købte konkursramte Seafrances tre færger for at fortsætte driften på Kanalen, hvor det franske selskab i forvejen ejer og driver tunnellen.

De britiske konkurrencemyndigheder gav i juni DFDS medhold i, at det ikke var i orden, fordi det dæmper konkurrencen for meget, men Eurotunnel appellerede afgørelsen. Den appel er onsdag umiddelbart gået DFDS imod.

Eurotunnel købte færgerne i 2012 fra konkursramte Seafrance og oprettede et nyt færgeselskab på ruten Dover-Calais under navnet Myferrylink.

Siden har DFDS døjet med røde tal på ruten, og også i tredje kvartal var der "et betydeligt prispres," der fik omsætningen per passager til at falde væsentligt, skriver rederiet i regnskabet.

- Det er meget afgørende for det område af vores forretning. Der er en helt uholdbar konkurrencemæssig situation på Kanalen, sagde administrerende direktør hos DFDS, Niels Smedegaard, til Ritzau Finans efter regnskabet for tredje kvartal og fortsatte:

- Der er betydelig mere kapacitet indsat nu end tidligere - også da Seafrance opererede - og det er helt uholdbart. Det skal vi have afklaret, og så skal vi have normaliseret situationen, således at operatørerne også kan tjene penge og dermed også investere fremover. Der er ingen i dag, der tjener penge på Kanalen, og det er selvfølgelig ikke holdbart.


0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere