Berlingske Business

DFDS lukker historisk færgerute

BRITAIN HARWICH FERRY COLLISION
DFDS-færgen Sirena Seaways ramte bolværket lige lovligt hårdt i Harwich den 22. juni 2013 Foto:

Den historiske færgerute mellem Esbjerg og Harwich lukker den 29. september, og fragtfarten overføres i stedet til sejladsen mellem Esbjerg og Immingham. Passagertransport mellem Danmark og England ophører dermed helt.

Artiklen fortsætter under annoncen
Den 29. september er det slut med at sejle direkte fra Esbjerg til Harwich med den historiske Englandsbåd, der startede i 1875 efter åbningen af Esbjerg havn. Det oplyser DFDS tirsdag

Dels er passagertallet faldet fra 300.000 til ca. 80.000 på grund af bortfaldet af det toldfrie salg og voksende konkurrence fra lavprisfly. Desuden er industriproduktionen i Danmark og dermed transporten af industrigods ud af landet generelt faldet.

DFDS har prøvet at reducere rutens omkostninger, så den kunne blive mere konkurrencedygtig. Bl.a.ved at ændre ruten til en kombineret fragt- og passagerrute, reducere antallet af besætningsmedlemmer om bord, indføre langsom sejlads for at spare olie, reducere antallet af afgange, centralisere salget og forsøgt at øge passagertallet med en aggressiv markedsføring.

»Men desværre er vi ikke lykkedes med at reducere omkostningerne nok. Ruten vil ikke kunne bære de meget store ekstraomkostninger, som den nye miljølov vil medføre fra 1. januar 2015. Med dagens oliepriser vil kravet om brug af svovlfattig olie koste omkring 20 millioner kroner årligt,« skriver DFDS’ koncernchef Niels Smedegaard i en pressemeddelelse

»Ruten har en særlig historisk betydning for DFDS, så det er en meget trist dag for os alle. Vi beklager over for vores mange passagerer, der nu må se den sidste passagerrute fra Skandinavien til England lukke. Vi beklager også, at op mod 130 arbejdspladser om bord og på land berøres af lukningen, selv om vi heldigvis er i stand til at tilbyde alle ombord jobs på andre af vores ruter,« fortsætter koncernchefen.

DFDS satser nu på at sikre fragtruten mellem Esbjerg og Immingham.

»Også denne rute vil dog blive ramt af de meget store ekstraomkostninger som følge af de nye svovlregler. Derfor må vi fokusere skarpt på vores omkostninger for at stoppe den overførsel af fragtmængder til transport via landevejen, som ellers vil være en følge af de nye svovlregler. Vi vil derfor intensivere forhandlingerne med medarbejdere, partnere og andre interessenter om at finde løsninger, der kan reducere omkostningerne og øge fleksibiliteten, så vi kan sikre fragtrutens udvikling som en vigtig transportvej til det engelske marked for dansk industri og fødevareproduktion,« siger Niels Smedegaard.

Læs også: Følg med i udviklingen i transportbranchen. Se analyser her.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Afkastene i Sampensions markedsrenteprodukt 3 i 1 Livspension har været ganske pæne og landede i 2016 på 8,4 % for en 45-årig kunde med moderat risiko. Dermed placerer Sampension sig foran mange konkurrenter på årets afkast.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen