Del : SMS
Berlingske Business

DFDS kan lide at købe op når det går lidt skidt

Niels Smedegaard, DFDS
Foto:

DFDS har en velspækket krigskasse, der skal i arbejde, og nu er tiden til det.

Artiklen fortsætter under annoncen

DFDS har en velspækket krigskasse, der skal i arbejde, og nu er tiden til det. Det erkender koncernchefen, Niels Smedegaard, over for Ritzau Finans.

- Vi har en spækket krigskasse, så vi har penge til rådighed dels som egene midler og dels har vi tilgang til lånefinansiering. I dårlige tider for branchen vil vi ikke sætte os ikke i et hjørne og surmule, men holde fokus på omkostninger, kunder og muligheder for opkøb, siger koncernchefen.

Niels Smedegaard er ikke i tvivl om, at det er tid til at købe op, og han er interesseret i at købe op inden for begge koncernens hovedben shipping og logistik.

- Vi kan bedst lide at købe op, når tingene går lidt skidt. Når forventningerne ikke er oppe på et højt niveau, så er priserne det heller ikke, siger han og henleder opkmærksomheden på, at det gjorde rederiet, da det i 2008-2009 købte Norfolk Line af A.P.Møller-Mærsk.

Den akkvisition er nu slugt og integreret fuldt, og der er atter ledelseskapacitet og likvider til rådighed hos DFDS til andre opkøb. Et område han dog ikke kan sige noget helt konkret om.

- Vi kigger i Nordeuropa, der er vores hjemmemarked. Der er inden for shipping stadig pletter på landkortet, konstaterer han og forklarer viderer, at man ikke selv starter nye ruter op.

- Det koster for meget, siger DFDS-chefen.

Der skal kigges på meget, før et opkøb bliver til noget. Niels Smedegaard skønner at der skal kigge på 20-30 opkøbsmuligheder, før en mulighed kommer i hus.

Også inden for logistikdelen vil DFDS gerne vækste med opkøb

- Vi har gjort en profitabel forretning ud af logistik, der dog stadigvæk fylder beskedent hos os (4,5 mia. kr. i omsætning i 2011). Men også der har vi kapacitet til at vokse. Vi har kigget på den del i lang tid, og det er helt klart et område, vi vil kigge nærmere på nu, oplyser koncernchefen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere