Del : SMS
Berlingske Business

DFDS-boss: Nu skal man passe på ikke at blive kæphøj

Niels Smedegaard, DFDS
»Nu skal man jo passe på ikke at blive kæphøj, men det er ikke hvert år i vores snart 150-årige historie, at vi laver et rekordresultat. Og det i et Europa, der ikke økonomisk har kørt for fuld kraft,« siger administrerende direktør Niels Smedegaard. Foto:

2015 var et godt år for DFDS, hvor ørkenvandringen i Den Engelske Kanal sluttede. Det glæder i direktionen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Efter en årelang juridisk kamp og benhård konkurrence i Den Engelske Kanal kunne rederiet DFDS endelig lukke miseren i 2015. Det, sammen med flere andre forhold, udløste et rekordresultat for rederiet.

DFDS, der blandt andet sejler færgerne til Norge og har store aktiviteter inden for erhvervstransport til havs, øgede omsætningen og næsten fordoblede resultatet i 2015.

- Nu skal man jo passe på ikke at blive kæphøj, men det er ikke hvert år i vores snart 150-årige historie, at vi laver et rekordresultat. Og det i et Europa, der ikke økonomisk har kørt for fuld kraft, siger administrerende direktør Niels Smedegaard til Ritzau.

BRITAIN-ECONOMY-MARITIME-TRANSPORTATION

DFDS har sejlet mange passagerer ikke mindst mellem København og Oslo, der er blevet en yndet rute for asiatiske turister i Norden. Derudover er der sparet på brændstoffet via nye, tekniske løsninger og der er god gang i transporten af lastbiler i Østersøen.

Senest er en årelang konflikt på markedet i Den Engelske Kanal løst. Her har DFDS været i slagsmål med konkurrencemyndigheder, statsinteresser og franske fagforeninger om ruterne over kanalen. Konflikten løste sig i sommer.

- Det har været en smertefuld proces. Men potentialet er så stort, at vi har vidst, at hvis der kom en løsning, ville det betale sig. Så vi har holdt ud, og heldigvis er det gået godt, siger Niels Smedegaard

FRANCE - BRITAIN - SHIPPING - COMPANY - FERRY -

For 2016 venter DFDS, at det skal gå endnu bedre end i 2015.

- Der bliver trukket produktion tilbage til Europa, og det er sød musik i vores ører. Og vi ser ingen indikation på, at det skal gå tilbage for økonomien i Europa. Samtidig kan vi selv stadig blive skarpere.

17BUSLauritzen2.jpg

Aktionærerne siger tak for 2015 ved at sende aktierne i DFDS op med 5 procent fra start fredag til 233,50 kroner.

Niels Smedegaard går heller ikke sulten i seng, da han kort efter regnskabet udnyttede en ret til at købe for 73,2 millioner kroner ved fredagens kurs for 18,4 millioner kroner.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere