Del : SMS
Berlingske Business

DF vil straffe DSBs forsinkelser økonomisk

DSB ramt af strejke
Det skal koste DSB penge, hvis statsbanerne ikke får styr på de mange aflysninger af tog, mener Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen (DF). Foto:

Det bør få konsekvenser for DSBs økonomi, at statsbanerne aflyser alt for mange tog, mener Dansk Folkeparti. Liberal Alliance mener, at løsningen er en privatisering af DSB.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det skal koste DSB penge, hvis statsbanerne ikke får styr på de mange aflysninger af tog.

Det mener Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen (DF), som er stærkt utilfreds med, at DSB ikke lever op til trafikkontrakten med staten.

DSB_BIZ

»DSB får penge af staten for at levere en ydelse, som de altså ikke leverer. Det er ikke godt nok, og det er jo som togpassager møgirriterende, at for eksempel en togafgang bliver aflyst. Derfor vil jeg tage fat i transportminister Pia Olsen Dyhr (SF), så det som minimum bliver sikret, at forårets forhandlinger om en ny trafikkontrakt med DSB munder ud i, at DSB kommer til at mærke det på økonomien, hvis man ikke lever op til denne kontrakt,« siger DFeren i en skriftlig kommentar.

I Liberal Alliance er transportordfører Villum Christensen (LA) parat til at gå yderligere til værks. DSB skal ganske enkelt privatiseres, hvis man skal forsinkelser og aflysninger til livs, mener han.

»DSB kommer aldrig til at fungere, så længe det ikke er helt afhængigt af at gøre passagererne tilfredse, men bliver kunstigt understøttet af staten. Med et privat DSB vil vi få chancen for at få et mere effektivt togselskab, der fokuserer på kunderne,« skriver Villum Christensen i en pressemeddelelse.

Ritzau skriver ifølge politiken.dk, at DSB har aflyst 70 procent flere tog, end der er lagt op til i virksomhedens trafikkontrakt med staten fra 2004-2012. Samtidig overholder kun 89,5 procent af afgangene den fastsatte forsinkelsesgrænse på 90 procent.

DSB_Deutz_Business

Det bør få regeringen til helt at overveje, om DSB er den rette til at løse opgaven, mener Kim Christiansen.

»Vi kan jo også se, at Arriva kører langt mere rettidigt end DSB. Det kan på den baggrund godt være, at vi derfor skal se lidt nærmere på mulighederne for mere udlicitering, hvis det viser sig, at det kommer passagerne til gode,« siger han.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere