Berlingske Business

Derfor overvejer DSB at skrotte IC4

IC4 togsætor
Foto:

DSBs IC4-tog skal til en afgørende test, der skal afgøre de skandaleramte toges fremtid. Her er seks grunde til, at grænsen er ved at være nået med IC4-togene.

Artiklen fortsætter under annoncen

DSBs IC4-tog er en lang og dyr lidelseshistorie for togselskabet. I det kulørte hjørne modtog Libyens daværende regeringsleder Muammar Gaddafi sit IC4-tog, før det sidste tog blev leveret til DSB. Og nu overvejer statens togselskab for første gang, om man skal lægge IC4 helt i graven.

  • Forsinkelser: DSB bestilte 83 IC4-tog i december 2000 fra italienske AnsaldoBreda. Regningen lød på det tidspunkt på fem milliarder kroner, og alle tog skulle leveres og være i drift inden 2006. Det skete som bekendt ikke. Det sidste IC4-tog kom til Danmark i efteråret 2013 - altså syv år efter den oprindelige deadline.
  • Hjul-problemer: IC4-togenes hjul skrottes i gennemsnit efter 250.000 kilometer. Det er knap fem gange hurtigere end IC3-togenes hjul, og i et svar til Folketinget beskriver DSB den lave holdbarhed som »uventet«.
  • Revnede aksellejekasser: DSB har fundet revner på fire IC4-tog og et IC2-tog i den kasse, som holder togets hjulaksel på plads. DSB er nu i gang med at undersøge årsagen til problemet, der blev set første gang i 2010, men som først blev indberettet til Trafikstyrelsen i 2014
  • Bremser: IC4-togenes bremser har flere gange givet problemer. I november 2011 kørte to IC4-tog med få dages mellemrum forbi røde stopsignaler. Det fik Trafikstyrelsen til at udstede et kørselsforbud. Siden har DSB har siden fået tilladelse til at køre med togene med en hastighedsbegrænsning på 140 kilometer i timen i løvfaldsperioden i oktober og november, mens grænsen er 180 kilometer i timen resten af året.
  • Kørecomputer: IC4-togenes kørecomputer har affødt adskillige problemer, og undervejs har DSB indrømmet, at computeren har "berøring med sikkerhedskritiske funktioner".
  • Sammenkobling: IC4-togsættene kan i dag ikke koble sig til og fra hinanden undervejs i driften. Koblingen er en forudsætning for, at togene kan indgå i trafik mellem landsdelene, som de oprindeligt var tiltænkt. Problemet ventes først løst i 2017.

Kilde: DSB, Trafikstyrelsen og FT.dk.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension fik en god start på året med relative høje investeringsafkast til kunderne. Samlet set gav Q1 et positivt afkast på 2,7 mia. kr. for alle investeringer – i samme periode sidste år var dette...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen