Del : SMS
Berlingske Business

Derfor er SAS uinteressant for Lufthansa i dag

pix-lufthansa-sas
Lufthansa og SAS har i mange år arbejdet sammen i Star Alliance-samarbejdet. Foto:

For fire år siden var den tyske luftfartsgigant, Lufthansa, et åndedrag fra at købe SAS - i dag er løbet kørt, vurderer analytiker.

Artiklen fortsætter under annoncen
Der er stor forskel på verdenen før og efter finanskrisen. Sådan er det også inden for luftfarten, og det er der, man skal finde årsagerne til, at det er usandsynligt, at tyske Lufthansa i dag har mod på at købe SAS.

Sådan ser verden i hvert fald ud i Bankhaus Lampe-aktieanalytikeren Sebastian Heins optik. Ifølge det svenske erhvervssite svd.se er bundlinjen, at Lufthansa ikke har så meget brug for SAS, som det havde tidligere.

"Jeg kan ikke forestille mig, at Lufthansa gør et nyt forsøg. De behøver ikke at købe andre selskaber for at vokse," siger han ifølge det svenske medie.

I 2008 var en købsaftale faldet på plads, og ifølge flere aktører var det kun underskriften, der manglede. Man var endda nået så vidt, at man var ved at planlægge den pressekonference, hvor nyheden skulle udbasuneres, men så kom finanskrisen væltende ind af døren. Da den amerikanske investeringsbank Lehman Brothers kollapsede gik det op for alle, hvor alvorlig situationen var, og det betød, at Lufthansa-ledelsen afblæste købet i sidste øjeblik.

Fire år efter kan man argumentere, at et køb af SAS atter er blevet aktuelt. Krisen trækker ud, men en dag må den ende, og så får også luftfartsselskaberne brug for alle kræfter for at kunne profitere på den ventede økonomiske optur. Det kunne være et argument for, at Lufthansa skulle løfte de støvede opkøbsplaner op af skuffen igen.

Men nej, siger Bankhaus Lampe-aktieanalytikeren; Verden er nemlig en anden i dag. SAS og Lufthansa arbejder tæt sammen - blandt andet i Star Alliance-samarbejdet - og den tyske gigant nyder godt af SAS som feeder ind til de tyske hubs, hvorfra Lufthansa kan sende passagererne ud i sit fintmaskede globale rutenet. Et tidligere argument for et eventuelt Lufthansa-opkøb var netop, at Lufthansa kunne fastholde og endda udvikle den feeder-trafik, hvis det fik magten i SAS.

Problemet er blot, at SAS i dag ikke den eneste store spiller i Skandinavien. Norwegian er for alvor kommet på banen, og det er med til at minimere det estimerede feeder-tab for Lufthansa, hvis nu SAS skulle kollapse. Norwegian ville simpelthen stå på spring til at overtage vigtige SAS-ruter - og dermed behøver Lufthansa ikke mere at overveje at holde hånden under det kriseramte skandinaviske selskab, lyder vurderingen fra analytikeren.

"Problemerne for SAS er ingen større sag for Lufthansa. Selv hvis SAS skulle gå konkurs ville det kun få en begrænset effekt på Lufthansa," siger Sebastian Hein ifølge svd.se.

En anden ting er de erfaringer, som Lufthansa efterhånden har gjort sig på opkøbsfronten - og de har ikke altid været lige gode. Købet af Austrian Airlines blev en dyr fornøjelse, og det blandt andet fordi Lufthansa selv måtte ind og rette op på overenskomster, der udhulede selskabets konkurrencekraft.

Anderledes var det med købet af Swissair. Her havde ledelsen allerede gjort op med de tunge medarbejderomkostninger i forbindelse med en rekonstruktion af selskabet, og det kunne Lufthansa bruge til at trimme selskabet yderligere og gøre det til en god forretning.

At SAS mandag fik håndslag fra de otte tungeste fagforeninger om lønnedgang og ringere arbejdsvilkår, kan derfor tale for et opkøb, men det skal stadig holdes op i mod de muligheder, der er i et opkøb. Og her minder Sebastian Hein om, at Lufthansa også har snust til portugisiske TAP - uden at det dog resulterede i et opkøb.

TAP er ifølge svd.se på papiret i langt bedre form end SAS. Samtidig udgør det portugisiske selskabs forbindelser til Sydamerika en fristende mulighed, da kontinentet netop huser nogle af de hurtigst voksende økonomier på kloden. Men ikke en gang den lækre luns er altså nok til, at Lufthansa har turdet slå til.

Derfor ser Sebastian Hein ikke en fremtid foran sig, hvor Lufthansa sluger sin skandinaviske lillebror. I det hele taget mener han som ikke-skandinav, at konsekvenserne er overskuelige, hvis nu et selskab som SAS skulle kollapse.

"Folk virker altid så angste for, hvad der vil ske, hvis et flyselskab går konkurs. Jeg forstår ikke hvorfor. Det fører jo bare til, at andre overtager flyvningerne," siger Bankhaus Lampe-aktieanalytikeren.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere