Del : SMS
Berlingske Business

Derfor beholder SAS passagerservicen på egne hænder

SAS
Passagerer, der rejser med SAS, vil stadigvæk møde medarbejdere i flyselskabets uniform i Oslo, Stockholm og København. Foto:

SAS forhandler om at sælge store dele af sin SAS Ground Handling (SGH) til det svenske selskab Aviator. Noget overraskende vil SAS dog beholde dele af sin passagerservice, og det er en hel bevidst strategi, fortæller direktøren for SGH.

Artiklen fortsætter under annoncen

Gør, det du er bedst til, lød sloganet i den berømte Danske Bank-reklame, og det kunne godt være med det for øje, at SAS noget overraskende har valgt at beholde dele af SAS Ground Handling (SGH) i København, Stockholm og Oslo på egne hænder.

For mens det meste af datterselskabet og de 5.000 ansatte ventes at overgå til svenske Aviator, så kunne luftfartssitet check-in.dk torsdag morgen oplyse, at SAS beholder den del af forretningen, der er kendt som landside-funktioner.

SAS

Lidt begrebsafklaring først: Når man snakker om handling-personale inden for luftfart, taler man typisk om to grupper: Den gruppe, der hedder landside og den gruppe, der hedder airside.

Landside er det personale, der tager imod i gaten, i loungen og ved check-in disken, og som du klager din nød til, når dit fly er forsinket, eller du ikke kan få lov til at opgradere din economy-billet til en business-class kort før afgang.

Og så er der airside-personalet. Her er der tale om den gruppe, du dårligt lægger mærke til. Det er dem, der fylder brændstof på flyet, håndterer din bagage og øvelsen med at læsse og tømme flyet for samme.

Aftalen med Aviator indebærer, at SAS afgiver alle handling-aktiviteter - altså både airside og landside i lufthavnene Malmø-Sturup og Gøteborg-Landvetter, mens man holder fast i landside-operationerne i de hovedstæder i Norge, Sverige og Danmark.

Ifølge Hans Henrik Spangenberg, adm. direktør hos SGH, så er det en bevidst strategi for SAS.

SAS

»Undervejs i salgsprocessen gik SAS ind og konkluderede, at vi har et behov for at gøre vores passagerservice endnu bedre, når der sker uregelmæssigheder. Vi har en rigtig god service i dag, men vi vil gerne gøre det endnu bedre og differentiere os endnu mere fra vores konkurrenter på det her område,« siger Hans Henrik Spangenberg og tilføjer:

»Og det tror vi bedst, vi kan gøre med vores egne medarbejdere«.

I det ligger der nok også en erkendelse af, at SAS har stadig sværere ved at konkurrere med lavpriskonkurrenterne på billetprisen. Tilbage står muligheden derimod for at sikre, at passagerne får en så behagelig og uproblematisk oplevelse med det skandinaviske flyselskab som muligt.

sas

Ifølge Hans Henrik Spangenberg skal beslutningen også ses i lyset af den digitalisering og automatisering, SAS har gennemgået, og som betyder, at langt de fleste passagerer efterhånden gennemfører deres rejser med begrænset kontakt med SAS-medarbejdere undervejs.

»Men når uheldet så er ude, så ønsker vi at være der og gøre så meget for vores kunder som muligt,« siger Hans Henrik Spangenberg.

Salget af SGH har været undervejs længe, siden datterselskabet i 2012 først blev præsenteret som et muligt salgsemne i forbindelse med den genopretningsplan, SAS udarbejdede samme år.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere