Del : SMS
Berlingske Business

»Der er plads til at være en lille rebel, når man er dansker«

Henrik Fisker
Henrik Fisker Foto:

Bildesigner Henrik Fisker har brugt hele sit danske bagkatalog for at få succes som bildesigner. Med afsæt i års erfaring som designer hos bl.a. BMW og Aston Martin kæmper han nu for sit eget bilmærke og sin første bil, Fisker Karma.

Artiklen fortsætter under annoncen
Det brede grin er som lånt direkte fra en amerikansk T-Bird, en Ford Thunderbird fra 1955. Som Fiskers Karma står dér på vejen, skriger den af overflod, af ægte amerikansk selvsikkerhed. Grinet er stort, det samme er drømmene bag bilmærket Fisker, som i løbet af år skal være et af Amerikas førende bilmærker – hvis alt ellers går som planlagt. Og så er det måske, at man ser et billede af en ærkeamerikansk iværksætter for sig som personen bag den ambitiøse satsning.

Men her tager man fejl.

For Karmaen blev født som en drøm hos en dansker, og det er stadig danske Henrik Fisker, der er den drivende kraft i satsningen på at skabe et helt nyt bilmærke – et mærke, der skal flyve højt på bilkøbernes lyst til at købe en bid af »the american dream« og ambitionen om at køre i en ægte miljørigtig hybridbil, hvor en elmotor driver den store luksusbil frem.

0. The Fisker automotive electric Atlantic


Vi er i Anaheim, California, i Fisker Automotives hovedkvarter. En enkelt Fisker Karma spejler sig i glasbygningen. Bilen er firmaets første køreklare model og en helt særlig størrelse. Den er stor som en BMW 5-serie, har en lille turbodrevet benzinmotor under den lange kølerhjelm, men det er batterierne, der gemmer sig i bunden, som gør Karmaen til noget helt særligt. For nok er det ikke verdens første elbil, men det er verdens første luksus sportshybrid – en bil, som skal tale til et bevidst og købestærkt publikum, der vil køre i en sportslig og luksuspræget bil, men som samtidig går op i miljøet.

Bilen er Henrik Fiskers drøm – og nu er den virkelighed. Og hvad har det med Danmark at gøre, kan man spørge. Men for Henrik Fisker er Danmark og en række danske værdier fortsat afgørende faktorer i arbejdet med at drive Fisker-mærket mod succes.

»Det danske system er skabt sådan, at der er plads til at være lidt smårebelsk. Det kan godt være, at f.eks. skolerne er rimeligt regelrette, men der er samtidig plads til, at man som elev kan gå sine egne veje. Skolerne er simpelthen åbne for, at eleverne er forskellige. Det er en stor styrke, som jeg har haft stor fordel af,« siger Henrik Fisker.

Henrik Fisker har ellers brugt de sidste 25 år uden for Danmark. Men han er hurtig til at sætte ord på, hvad han har taget med sig fra Danmark til Californien – egenskaber, der er afgørende i hans jagt på succes for sit firma.

»Jeg har oplevet, at noget af det, som er negativt ved Danmark; jantelov, bureaukrati, det, at man er så beskyttet som borger, også er en styrke, når man så forlader Danmark. Jeg oplevede et gevaldigt boost, da jeg pludselig var i USA, hvor man ikke er så styret. Samtidig opdagede jeg, at vi danskere er særdeles gode til at tilpasse os. Vi er vant til, fordi vi kommer fra vort lille land, at andre ikke tilpasser sig os, men at det er os, der må indordne sig. Det er en voldsom styrke, fordi vi dermed er hurtige til at omstille os og til at lytte til gode råd,« siger Henrik Fisker.

Manden bag Aston Martin DB9 Henrik Fisker har været langt omkring, siden han forlod Danmark. Design af biler har alle år været drivkraften, og karrieren har taget et par gevaldige hop mod himlen. Det første store spring var fra Allerød i Nordsjælland til designskolen i Schweiz, som fulgte efter en HF-eksamen.

LÆS HELE HISTORIEN I BERLINGSKE BUSINESS SØNDAG

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere