Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Der er også liv efter Kellogg's

Da cornflakes-koncernen Kellogg''s i 1998 valgte at lukke sin danske fabrik i Svendborg, mistede vognmand Peter Danielsen i Langeskov

ikke blot sin kunde igennem 25 år. Han mistede også 25 pct. af sin omsætning.



- Vi fik et års varsel

fra Kellogg''s, og det år brugte vi til at tilpasse virksomheden til den nye situation, siger Martin Danielsen, søn af

Peter Danielsen, og sammen med søsteren Jane Gregersen, indehaver af og direktør i virksomheden siden februar 2001.

- Når det nu skulle være, så fik vi varslet i god tid, så vi kunne planlægge os ud af problemerne.



Begge

søskende er universitetsuddannede cand.merc.''er, men de har også begge to stort kørekort, så de kan sætte

sig bag rattet, hvis der skulle bliver brug for det.



- Vi besluttede at skære antallet af biler ned fra cirka 30 til 22,

som vi havde kørsel til, og selv om det selvfølgelig var trist at miste en stort kunde, så havde vi sammen med

Kellogg''s udviklet nye systemer, som vi nu bruger sammen med nye kunder, siger Martin Danielsen.

Til lette varer

Bl.a. har

vognmandsfirmaet udviklet transporter af lette varer, der som cornflakes fylder en del, men som ikke vejer alverden. På disse

såkaldte volumentransporter kan de specialbyggede trailere rumme flere paller og har en større højde end normalt.



-

Vi har uddannet vore chauffører, så de alle har truckcertifikat og kan servicere kunderne ved at køre varerne

fra lastbilen og ind på lageret, siger Martin Danielsen. - En chauffør er jo ikke bare ham, der kører bilen, han

er samtidig serviceperson og sælger helt ude ved kunden, så det har vi valgt at satse på.



Peter Danielsen Transport

satser i dag på flere mindre kunder, som man dagligt transporterer varer for ikke bare i Danmark, men efter åbningen af EU''s

grænser også i Nordtyskland helt ned til Hamburg.

Som fragtkørsel

- Vi deler transporterne ud på

flere mindre kunder, så det minder om fragtkørsel uden at være det, siger Martin Danielsen. - Det er varer ud fra

Fyn for fynske kunder og til Fyn fra kunder på Sjælland og i Jylland.



Langeskov-vognmanden har ikke mærket

så meget til konkurrencen fra udenlandske vognmænd og chauffører, der med lavere omkostninger kan køre billigere.

Den konkurrence går primært ud over eksportvognmændene, for i Danmark ønsker de fleste kunder at blive betjent

af danske chauffører, der både kan tale dansk og er mere veluddannede, end deres udenlandske kolleger ofte er.



-

Vi driver i dag en alsidig vognmandsforretning med enkeltmands-betjente biler, der stort set kun kører om dagen, og vi har

bl.a. specialiseret os i at transportere farligt gods, siger Martin Danielsen. - Også her kræver det særlig uddannelse

af både chauffører og folk her på kontoret.

Ikke afskrækkende

Han og firmaet er ikke afskrækket

af, at man pludselig mistede sin største kunde.



- Ud over risikoen ved at være afhængig af en stor kunde,

er det jo også rart, fordi man kommer tæt på kunden og udvikler ting sammen, siger Martin Danielsen.



- Så

vi er ikke afskrækkede fra at prøve en gang til, hvis muligheden opstår.



At det kan lade sig gøre i

den hårdt transportbranche er Peter Danielsen Transport A/S et godt eksempel på. Mens en stor eksportvognmand som H.P. Therkelsen

A/S i Padborg med 55 biler tjente 1,18 mio. kr. før skat i 2001/02, tjente de 22 fynske biler 2,16 mio. kr. hjem til selskabet.











Peter

Danielsen Transport A/S, Langeskov

Hovedtal i t.kr. 2001/2002 2000/2001 1999/2000



Bruttofortjeneste 14.477 14.770 12.889



Res.

ordinær drift 3.092 3.636 2.189



Årets resultat 2.155 2.562 1.495



Aktiver i alt 12.595 13.236 12.543



Egenkapital

4.228 3.873 1.311



Antal medarbejdere 28 30 28

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen