Del : SMS
Berlingske Business

Den svenske bureaukrat

gustafson
FOTO: Scanpix Sweden

De er som nat og dag, de to topchefer i SAS og Norwegian. I SAS sidder der en seriøs, hårdtarbejdende, men også anonym bureaukrat bag styrepinden. I Norwegian er chefen en excentrisk iværksætter, der både skriver bøger, står på ski og har fløjet jagerfly.

Artiklen fortsætter under annoncen

Han kan noget med at få en til at føle sig velkommen, den svenske topchef i SAS, Rickard Gustafson. Han er opmærksom på folkene omkring sig, husker navnene på de fleste journalister, der jævnligt dækker SAS, og tager sig altid tid til en snak med medarbejderne, når han møder dem i lufthavnen eller på flyet. Stikker kort hovedet ud i cockpittet og spørger piloterne, hvordan dagens flyvning ser ud, før han tager en kort snak med dagens purser om stort og småt i kabinen.

En folkets mand – er han blevet beskrevet som af flere tidligere kolleger. Og selv om han ikke kan løbe fra, at han er en korrekt svensker, der holder på formerne og kan virke en anelse bureaukratisk, lyder skudsmålet af Rickard Gustafson fra alle sider, at han er en inddragende og lyttende chef. En chef der har kommunika­tion med sine medarbejdere højt på prioriteringslisten.

Selv efter den dramatiske spareplan, han fik gennemført i november sidste år, taler med­arbejderne fortsat pænt om deres topchef. Eller i hvert fald pænere end man ville have troet om en chef, der netop har presset de ansatte til en kæmpe lønnedgang, samtidig med at de skal arbejdere hårdere og længere.

Vi vil lykkes

»Det var en helt usædvanlig proces, vi gik igennem, og det er klart, at der oven på sådan et forløb er behov for at ventilere sine holdninger og frustration. Men det er også klart, at det er nødvendigt, at vi får genskabt et tillidsfuldt forhold mellem medarbejdere og ledelse. Jeg tror meget på, at vi i den øverste ledelse har en stor opgave i at være synlige i virksomheden, deltage i møder, svare på spørgsmål og i det hele taget sikre, at vi diskuterer de meget omfattende forandringer, vi gennemgår,« lyder det fra Rickard Gustafson, når han skal beskrive, hvordan forholdet til medarbejderne er efter sparerunden.

Det kom som en overraskelse for de fleste, at det var en svensk forsikringsmand, der i 2011 blev udnævnt til øverste direktør i SAS. Rickard Gustafson kom fra et job som direktør i forsikringskoncernen Codan og var et stort set ukendt blad i både danske, svensk og norsk presse. Det kan man ikke sige, at han er længere. Under SAS’ overlevelseskamp i efteråret sidste år var Gustafson pludselig den mand, alle medier i Norden ville snakke med. Et fokus, der nok kom noget bag på den forsigtige svensker. Men at han ved at påtage sig opgaven at lede SAS gik ind til noget helt særligt, stod klart fra starten.

»Jeg vidste, allerede da jeg sagde ja til jobbet, at SAS stod i en udfordrende situation. Vi havde ikke tjent penge i en del år, og den situation kan naturligvis ikke fortsætte. Det, der til gengæld har glædet og overrasket mig, har været det meget store engagement og den loyalitet, som er hos medarbejderne i SAS. Det har virkelig bestyrket mig i min tro på at vi – til trods for store udfordringer – vil lykkes i SAS,« siger Rickard Gustafson.

God til forandring

Udfordringene, som Gustafson taler om, er dog fortsat mange og store. SAS skal tilbage til et overskud, hvis selskabet skal finde penge til den nødvendige udskiftning af blandt andet lang­distanceflåden.

Samtidig er det et åbent spørgsmål, om de frasalg, der er en nødvendig del af SAS’ redningsplan, kan gennemføres med held. Gustafson får altså brug for alle de kvaliteter, han blev rost for ved sin tiltrædelse, hvor han blev valgt blandt 23 kandidater til jobbet.

Et valg, der blandt andet skyldtes hans ry for at være ekstremt hurtig til at lære og hans evne til at identificere, hvad der er på vej hos konkurrenterne. Han er også tidligere blevet rost for at være god til at se mønstre og risici i forskellige muligheder, og han er kendt for at være god til at optimere processer og drive forandring.

Efter Gustafson i november fik vedtaget redningsplanen for SAS, lovede han, at SAS vil være lønsomt og tjene penge allerede i 2013. Holder han det løfte – og formår han også i årene efter at øge SAS’ indtjening – kan Gustafson meget vel blive den største svensker i SAS siden Carlzon i 1980erne. Dengang blev topchefen kaldt for »verdens bedste Carlzon«. Om Gustafson efter opgøret med medarbejderne sidste år nogen sinde kan håbe på sådan en titel, er nok tvivlsomt. Men Gustafson har alle muligheder for at blive mindst lige så afgørende for SAS, som Carlzon var det.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere