Del : SMS
Berlingske Business

Den norske excentriker

kjos
Foto: Malte Kristiansen

De er som nat og dag, de to topchefer i SAS og Norwegian. I SAS sidder der en seriøs, hårdtarbejdende, men også anonym bureaukrat bag styrepinden. I Norwegian er chefen en excentrisk iværksætter, der både skriver bøger, står på ski og har fløjet jagerfly.

Artiklen fortsætter under annoncen

Smilet går igen på stort set alle billeder af stifteren af Norwegian, Bjørn Kjos. Et kæmpe smil, der går fra øre til øre, og smitter i hans øjne, der knibes tæt sammen. En glad mand, der tydeligvis nyder sit liv og sit job.

Bjørn Kjos har da også meget at være glad for.

Da han omdannede Norwegian til et lavprisselskab i 2003, rystede alle på hovedet. Hvordan ville han tjene penge på at flyve indenrigs i Norge til halv pris af, hvad SAS tog? En idé, der var dømt til at fejle, lød det fra de fleste. Bjørn Kjos ville det dog anderledes. Om og om igen understregede han, at det handlede om omkostninger. Om at drive et selskab, hvor alle medarbejdere var klar over, at hver en krone var vigtig. Et selskab, der begyndte i det små og kun holdt sig til norske indenrigsflyvninger. Sådan lød budskabet i en række norske medier, da Norwegian startede i 2003. Tanken om at flyve udenrigs var tilsyneladende slet ikke på lystavlen hos Bjørn Kjos.

»Vi vil først og fremmest koncentrere os om det norske indenrigsmarked. At gøre et godt job her er mere end nok for os. Vi har ingen planer om at flyve udenrigs,« lyder det i et af interviewene fra de tidlige dage.

Overraskelsernes mand

Måske var det den beskedenhed, SAS’ daværende ledelse købte. Måske var det derfor, at Norwegian de første mange år ikke fik synderlig modstand fra SAS, men i stedet fik lov til at tage alle de flyvninger, SAS mente, ikke var profitable nok. Flyvninger som Norwegian, med selskabets langt lavere omkostnings­niveau, kunne gøre til en god forretning.

En så god forretning, at Norwegian snart efter begyndte at flyve udenrigs – og i dag er Skandinaviens næststørste flyselskab med langt flere bestillinger på fremtidige fly, end SAS i dag har. For er der én ting, man aldrig må gøre, så er det at undervurdere Bjørn Kjos. Han har nemlig vist sig gang på gang at overraske.

Søn af en forretningsmand, der selv drev et lille flyfotoselskab, voksede Bjørn Kjos op ved Hønefoss lidt nord for Oslo. De mange ture i faderens små fly satte deres tydelig præg på Bjørn Kjos, som valgte at gå ind i flyvevåbenet. Her blev han uddannet jagerpilot, og i årene efter fløj han fast patruljering ved den norske grænse mod Sovjet. Det var midt under Den Kolde Krig, og Kjos oplevede flere gange at flyve tæt op og ned ad sovjetiske fly, der testede NATOs beredskab.

Karrieren som jagerpilot var dog ikke nok for Kjos, der i sin fritid begyndte at studere jura. Her brillerede han hurtigt som en af dygtigste på holdet, og efter en afsluttede jura­eksamen besluttede Kjos sig for at opgive flyvningen og blive advokat i stedet.

En legende i Norgen

Flybranchen har dog altid haft en stor plads i Kjos’ hjerte, og ved et tilfælde fik han i begyndelsen af 1990erne mulighed for at vende tilbage. Det skete, da det norske flyselskab Busy Bee gik konkurs, og en række af selskabets piloter, der kendte Kjos fra tidligere, bad ham gå selskabets regnskaber igennem for at finde værdier.

Her spottede Kjos en mulighed for at overtage det krakkede selskabs værdier og stifte et nyt selskab. Det blev til Norwegian Air Shuttle, der til at begynde med fløj almindelige charterflyvninger. Ti år senere valgte han at gøre Norwegian til et rendyrket lavpris­selskab med udenrigsruter fra sidst i 2003. Siden er det kun gået én vej, og Norwegian har i dag ubetinget succes som det hurtigst voksende flyselskab i Skandinavien.

Norwegians succes har gjort Bjørn Kjos til lidt af en legende i Norge. En slags Norges svar på Richard Branson. Han er kendt for sit joviale humør og sin høje latter. For sin glæde ved at stå på ski, for at dykke med hajer og for en spionthriller, »Murmanskaffæren«, som han skrev i 2006.

Men han er også kendt for at være en iskold forretningsmand, der er ekstremt risikovillig, og som ikke skyr nogen midler for at gøre sit selskab mere profitabelt. Om det så er at beskylde sine egne ansatte for at være alt for dyre og true med kun at ansætte asiatiske stewardesser på Norwegians kommende langdistanceruter. Eller om det er at hyre piloter gennem vikarbureauer, så Norwegian slipper for at betale sygedage.

Det er sager, der de seneste måneder har givet Kjos ridser i lakken. Men som den norske befolkning alligevel lader til at tilgive ham – sandsynligvis fordi de føler en stor stolthed over et 100 procent norskejet flyselskab, der ekspanderer voldsomt, mens SAS kæmper for overlevelse.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere