Del : SMS
Berlingske Business

Den nordiske ånd i SAS er død

Erhvervskommentar: SAS blev i sin tid skabt af politikere med visioner om at binde Norden op på den internationalisering, som eksploderede efter krigen. Nok har der løbende været skelet lidt misundeligt til svenskerne fra norsk og dansk side, og SAS er også blevet omtalt som »Svensk Alt Sammen,« men i de gode år var SAS et glorificeret eksempel på nordisk sammenhold.

Artiklen fortsætter under annoncen

Sådan er det ikke mere. Den nordiske ånd i SAS døde for et par årtier siden i takt med dereguleringen af luftfartsindustrien og fremkomsten af lavprisflyselskaber. Lige siden har SAS været i krise. Lige siden har både ledelsen og ejerne (politikerne) været i tvivl om, hvad de skulle stille op med SAS. Priserne på flybilletterne er styrtdykket, mens omkostningsniveauet først inden for de allerseneste år har fået et par tryk nedad. Men altså langtfra nok.Det mest tænkelige scenarie er dog, at den store overlevelsesplan bliver vedtaget, som den nu foreligger. Måske med et par kosmetiske ændringer for at give SAS-fagforeningerne lidt at gå hjem med. Når fagforeningerne i SAS ikke engang længere kan tælle Socialdemokraternes formand, statsminister Helle Thorning-Schmidt, blandt sine venner, er venneskaren for alvor svundet ind. De næste dages kampudmeldinger fra personalegruppernes side vil have karakter af nogle løse slag i luften. Går man til passagererne, er det blandt norske og svenske passagerer svært at forstå, hvorfor man skal flyve over København for at komme ud i verden.

Ok, planen bliver vedtaget, men hvad så?

SAS-næstformanden Jacob Wallenberg (formanden Fritz Schur holder denne gang, modsat tidligere, meget lav profil udadtil) har understreget, at SAS’ samlede omkostninger skal ned på samme niveau som lavprisselskaber som Norwegian, Easyjet og Ryannair. Står denne udmelding til troende, er overlevelsesplanen foreløbig kun første af flere hårde besparelsesrunder. Derfor må man selvfølgelig stille berettigede spørgsmål til SAS-overlevelsen på længere sigt.Lukker SAS – selskabet står i dag for 40 procent af flyvningerne i Kastrup og 25 procent i Arlanda – vil andre flyselskaber selvfølgelig overtage den givtige del af disse ruter. Men det bliver i så fald selskaber, som ikke bygger back-up-faciliteter og administration op i København, og i så fald reduceres København til en mindre lokal, europæisk lufthavn med adskillige tusinde færre ansatte end i dag.Ånden i SAS er for længst forduftet, og når også det kommercielle rationale og politikernes opbakning forsvinder, er det svært at tro, at SAS eksisterer om tre-fire år.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere