Del : SMS
Berlingske Business

Den danske regering tavs om SAS-salg

Annette Vilhelmsen overtager Erhvervs- og vækstministeriet
Erhvervsminister Annette Vilhelmsen vil ikke udtale sig konkret om et salg af SAS lige ovenpå vedtagelsen af redningsplanen. Foto:

Både Norge og Sverige har meddelt, at SAS bør sælges, når selskabet er blevet trimmet af spareplanen. Den danske erhvervs- og vækstminister vil ikke »udtale sig kategorisk« på spørgsmålet.

Artiklen fortsætter under annoncen

SAS er reddet. Med stewardessernes håndtryk mandag eftermiddag kan flyselskabets enorme spareplan nu sættes i værk. Den skal skaffe 2,6 milliarder kroner årligt og bringe SAS ud af krisen.

- Vi skal have et konkurrencedygtigt selskab, der kan stå på egne ben, og derfor synes jeg godt, man kan tillade sig at være en lille smule glad på sådan en dag. Det er en god dag for Danmark, sagde finansminister Bjarne Corydon (S) på et pressemøde mandag eftermiddag.

Kabinepersonalets fagforening, CAU, var den sidste, der sagde ja til SAS-ledelsens spareplan. Det betyder blandt andet, at kabinepersonalet, ligesom piloterne, afstår det, der svarer til en månedsløn årligt. Desuden skal stewarderne og stewardesserne arbejde op mod 47,5 timer ugentligt mod tidligere maksimalt 44 timers arbejde.

Erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen (SF) er glad for, at aftalen er i hus.

- Medarbejderne og de faglige organisationer har udvist et kæmpe ansvar og ydet markante ofre for at sikre SAS’ fortsatte muligheder. Det skal nu håndteres klogt af ledelsen og bestyrelsen i SAS, siger ministeren.

Danmark, Norge og Sverige sidder tilsammen på 50 procent af aktierne i SAS, og de resterende 50 procent er privat ejerskab. Begge nabolande har meldt ud, at de helst ser SAS solgt, men et eventuelt salg vil Annette Vilhelmsen ikke komme ind på.

- Det vil jeg slet ikke kommentere på i dag, og jeg synes heller ikke, man skal forhandle sådan nogle ting i pressen. Lige i dag har vi brug for at sunde os og være glade for, at SAS ikke gik konkurs. Ejerforholdene må vi tage på et andet tidspunkt, siger ministeren.

Sveriges finansmarkedsminister, Peter Norman, har tidligere sagt, at den svenske regering vil trække sig ud af SAS, når selskabet er gjort konkurrencedygtigt. Derfor vil Sverige ikke skyde flere penge ind i SAS, men blot hjælpe selskabet i en overgangsfase. Også den norske erhvervsminister, Trond Giske, har åbent erklæret, at Norge kun går med til spareplanen, fordi der ikke er interesserede købere netop nu.

Spørgsmål: Den svenske og norske regering har jo meldt klart ud, at de mener, at SAS bør sælges. Hvorfor vil den danske regering ikke sige noget?

- Jeg vil ikke melde ud på det i dag. Nu er der gået dage med de her forhandlinger, og vi har allesammen holdt vejret. Der er ydet store ofre for, at det her har kunne lade sig gøre, så jeg synes ikke, at man oven på det skal udtale sig kategorisk. Men det kan vi vende tilbage til på et senere tidspunkt, siger Annette Vilhelmsen.

Spørgsmål: Vil det sige, det er en del af nogle overvejelser senere hen for regeringen?

- Det er ikke noget, jeg vil kommentere på, og jeg har heller ikke noget grundlag for at kommentere på det nu, siger hun.

Bestyrelsesformanden i SAS, Fritz Schur, er dog stadig indstillet på et salg.

- Jeg mener, at SAS bør indgå i en alliance med andre i flybranchen. Jeg kan ikke påtage mig at spå fem-ti år frem, men jeg mener, at en eller anden fusion eller sammenlægning vil være godt, sagde Fritz Schur på et pressemøde i Kastrup mandag.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere