Berlingske Business
LIVE
15:31 Amerikansk aktiemarked åbner med stigninger

De store føder de små i vognmandserhvervet

Større transportvirksomheder lægger i stigende grad den rene kørsel hos underleverandører, mens de selv

koncentrerer kræfterne om at udføre hele logistikløsninger. Det har skabt grundlag for stadig flere mindre vognmandsfirmaer,

der ikke selv har direkte kunder men kører fast for større selskaber.


- Jeg ser den samme udvikling, som vi har

konstateret i det øvrige Europa, at flere og flere outsourcer dele af deres transportydelser. De har selv koncept og logistiksystemer

og gør den håndværksmæssige del af transporten til en variabel omkostning i stedet for en fast ved at lægge

den hos små vognmænd, siger vicedirektør Bent Holm Jørgensen, International Transport Danmark, ITD, i Padborg.


Færdselsstyrelsens

statistikker viser, at der bliver færre vognmænd med bare en enkelt kørselstilladelse. Derimod er der vækst

i kategorierne 2-5 og 6-10 tilladelser. Det er typisk mindre vognmandsfirmaer, der henter deres kørsel hos større transportvirksomheder.

De har alene fra 1999 til 2000 øget deres andel af alle vognmænd fra 53 til 55 pct. Gruppen af firmaer med én

tilladelse udgjorde i 1989 44 pct. af samtlige virksomheder, men deres andel var i 2000 faldet til 35 pct. I samme periode har de

større firmaer fået mere volumen. I 1989 havde virksomheder med flere end 10 tilladelser 40 pct. af samtlige tilladelser.

Det var i 2000 vokset til 52 pct. af alle tilladelser.


I de samme år fordoblede selskaber med flere end 20 tilladelser

deres andel af samtlige virksomheder og udgjorde i 2000 271 virksomheder. Mange af dem henter en pæn del af deres omsætning

på eksportkørsel.


- Der er mange nicheproducenter i størrelsen 20-50 tilladelser, og de har selv deres kunder

på specialområder inden for transport. Derimod ser vi, at virksomheder i den størrelse uden et direkte kundeforhold

ikke kan klare sig, siger Bent Holm Jørgensen.

Vækst i datterselskaber

De store transportvirksomheder bliver stadig

større, og de etablerer sig i stigende omfang i udlandet. Bent Holm Jørgensen, ITD, anslår, at omkring en snes

medlemsvirksomheder nu er etableret med egne selskaber i Vesteuropa, mens antallet af etableringer i Østeuropa nærmer

sig det samme.


- Det hænger sammen med den generelle globalisering. Hvis kunderne etablerer produktionssteder i Østeuropa,

må du følge med. Ellers går transporten til en anden. Vi ved, at også danske produktionsvirksomheder i stigende

tal begynder at producere i østlande. Derfor er der for transporterhvervet mere tale om en strategisk placering end en udflagning, siger

Bent Holm Jørgensen.


I Vesteuropa er det især lande som Tyskland, Luxembourg, Spanien og Frankrig, der er hjemsted

for danske datterselskaber, mens det længere mod øst er de baltiske lande, Polen og Tjekkiet, der tiltrækker danske vognmænd.

Her foregår det typisk ved opkøb af eksisterende firmaer, idet virksomhedskulturen og kravene stadig er anderledes end

i Vesteuropa.


- Vi vurderer, at der nu er over 1500 danskejede køretøjer på udenlandske plader. Antallet

af mellemstore og større transportfirmaer, steget fra 4191 til 4718. Hos de små med indtil fem nationale tilladelser

er tallet faldet fra 6049 til 4817 genparter. Tendensen er tydelig, selv om styrelsen i 2001 har indført et nyt markedsovervågningssystem,

der kan give forskydninger i tallene.


International Transport Danmark får i takt med fusioner og andre strukturændringer

stadig færre medlemmer med færre lastbiler på danske plader. Der er nu knap 400 medlemsvirksomheder med i alt ca.

5000 eksportkøretøjer. Vicedirektør Bent Holm Jørgensen skønner, at antallet af ansatte er det

dobbelt af vognparken, altså ca. 10.000 medarbejdere, og at 1500-2000 udenlandske chauffører nu henter deres indtægt

hos danske vognmænd. Over 1000 af dem er tyske, mens de øvrige i er fra andre EU-lande. Kun vognmænd, der har etableret

selskab i Østeuropa, må bruge chauffører fra disse lande.


- Omsætningen er ganske givet stigende for

det samlede danske transporterhverv. En vognmand kan nemt have omsætning fra 200 lastbiler, selv om han kun har 20-50 kørselstilladelser.

Resten af kørslen kan være lagt hos undervognmænd, siger Bent Holm Jørgensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen