Del : SMS
Berlingske Business

»De gode gamle dage er forbi«

06BUSpilot#2.jpg
»Man må sætte sig ned og sige til sig selv, at de gode gamle dage er forbi, og i dag kan man ikke få de samme vilkår med femstjernede hoteller og en virkelig god pension,« forklarer Nicolaj Kjærulf om sin fremtid som piiot. Foto: Nils Meilvang

Vilkårene for piloter i det europæiske luftrum er blevet markant forringet de seneste 20 år. Sus og dus er blevet erstattet med lavpris og besynderlige ansættelsesforhold. Men drømmen om at »flyve jet« og holde fridage i Barcelona lever stadig i bedste velgående på pilotskolen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Uddannelsen koster en formue, det er svært at få job, og branchen er i en historisk omstilling, der gør fremtiden usikker.

Alligevel er der stadig mange, der drømmer om at blive pilot, selv om det slet ikke er et fag med samme eksklusivitet og status, som det havde engang.

For 21-årige Nicolaj Kjærulf er det en drenge­drøm, der snart bliver til virkelighed. Han har et klart mål med sin uddannelse og længes efter at komme til at flyve jet.

»Det har altid været en drøm for mig at blive pilot, men det har også altid været noget, jeg var klar over, var en udfordring. Dels er det dyrt, dels bruger man meget tid på uddannelsen. Men da jeg kunne bestå optagelsesprøven, bestå sundhedsundersøgelserne og vise over for mig selv og mine forældre, at jeg kunne knokle og selv tjene penge til at gå i gang med uddannelsen, vidste jeg, at det var det rigtige for mig,« siger Nicolaj Kjærulf, da Berlingske møder ham i Roskilde Lufthavn, hvor han er ved at uddanne sig.

Ryanair single

Store omkostninger

Han har været i gang med uddannelsen i godt et år og venter at være færdig inden årets udgang. Til den tid vil han have brugt cirka 750.000 kroner, hvoraf cirka halvdelen vil være gæld til banken, og dertil kommer en ekstraomkostning ved at få det endelige typecertifikat, som typisk koster et par hundrede tusinde kroner oven i.

Som de fleste nyuddannede piloter vil Nicolaj dermed stå klar til at søge det første job med en milliongæld i bagagen. Den skal han i luften med de næste mange år frem. Det er den virkelighed, piloterne står i i dag.

Derfor finder han det voldsomt frustrerende, at omverdenen, herunder mange politikere, har et meget andet billede af, hvordan virkeligheden for ansatte i luftfartsindustrien ser ud i 2015.

03BUSryan.jpg

Det blev meget tydeligt i forbindelse med nogle af de arbejdsnedlæggelser blandt kabinepersonalet, som det største flyselskab herhjemme, SAS, kæmpede med i foråret, da SAS ville overføre en gruppe ansatte til et datterselskab, og de varslede konflikter i forbindelse med forhandlingerne om nye kollektivaftaler med SAS’ piloter i Norge, Sverige og Danmark. Også da Europas største flyselskab Ryanair åbnede sin nye base i Københavns Lufthavn i marts, opstod der politisk blæst, som viste, at der er mange myter og forældede forestillinger om vilkår og lønforhold for danske ansatte i flyselskaberne, herunder piloter.

»Når jeg hører politikere udtale sig om piloters vilkår, tænker jeg, at de hænger fast i noget, der er et levn fra gamle dage, hvor piloterne fik en meget, meget god løn og boede på femstjernede hoteller. Det har ændret sig nu, og det har ændret sig meget. Alle os her på skolen ved godt, at det ikke er sådan et liv i sus og dus, vi kommer ud til,« siger Nicolaj Kjærulf.

På pilotskolen i Roskilde er forventningen til fremtidige jobmuligheder dog bedre end længe. Her mærkes en større efterspørgsel på piloter efter det gennem flere år har været op ad bakke, fortæller Anna Kjær Thorsøe, der er daglig leder og chefinstruktør på Center Air Pilot Academy, som har hjemme i Roskilde Lufthavn.

»Vi er ikke helt så skeptiske i forhold til fremtiden, som mange måske går og tror. Der er mange gode job som piloter derude, og rigtigt mange piloter er glade for jobbet i modsætning til den opfattelse, som mange har, når de hører om konflikter med luftfartsselskaber,« siger Anna Kjær Thorsøe.

22BUSPix-Eddie-Wilson.jpg

Alle nyuddannede har fået job

Det seneste hold færdiguddannede piloter fra Roskilde talte ni styk, og de har i dag alle fået job.

»Vi er faktisk lige ved at være bagud og står over for at kunne komme til at mangle piloter i Danmark. Der bliver nemlig ansat mange flere piloter nu end for få år siden. SAS er eksempelvis begyndt at ansætte rigtigt mange piloter, og totalt set stiger efterspørgslen mærkbart,« siger Anna Kjær Thorsøe.

En gang var tommelfingerreglen, at der blev uddannet cirka 125 piloter om året i Danmark. De seneste cirka ti år har det kun været i omegnen af 50 om året.

Nicolaj Kjærulf føler sig sikker på at få job, selv om mange store flyselskaber, særligt i Europa, stadig er i krise. Men der er en bedring, og det er ikke længere kun de ekspansive lavprisselskaber som Ryanair og Easyjet, der ansætter.

BM

Drømmen om at flyve jet

»Jeg har aldrig haft usikkerhed om at kunne få job bagefter. Det tror jeg faktisk godt, at jeg kan. Når man følger den offentlige debat, kan man godt få det indtryk, at alt er negativt omkring det at blive pilot. Men jeg er sikker på, at jeg nok skal få job, og jeg gør mig ikke urealistiske forestillinger om, hvad jeg kommer ud til,« siger Nicolaj Kjærulf.

Han blev student i 2013 og forfulgte straks derefter pilotdrømmen. Det krævede, at han hurtigst muligt fik sparet nogle hundrede tusinde kroner sammen, så han kunne låne yderligere i banken for at finansiere den dyre uddannelse. Han arbejdede som lagerarbejder og produktfotograf 11 timer om dagen og blev boende hjemme hos sine forældre. Det medførte, at han i foråret sidste år havde skrabet penge nok sammen til at kunne begynde på pilotuddannelsen.

Den ultimative drøm er at komme til at flyve business-jet, eksempelvis hos en virksomhed eller en velhavende privatperson. Men først og fremmest vil han bare gerne flyve jet frem for propelmaskine, så det er det, han går efter, når han snart skal til at søge job.

Han er på ingen måde skræmt fra et eventuelt job i et af lavprisselskaberne, som eksempelvis Ryanair, som er kommet i vælten i Danmark med kamp mod fagforeninger og særligt socialdemokratiske borgmestre, heriblandt Københavns overborgmester, Frank Jensen (S).

Ryanair er nemlig et af de selskaber, der tager rigtigt mange nyuddannede piloter ind og har gjort det i årevis modsat de fleste af de store, gamle netværksselskaber, som enten har afskediget eller kun ansat i begrænset omfang gennem de seneste mange år.

»Der er rigtigt mange meninger om Ryanair, rigtigt, rigtigt mange. Men som pilotelev må man sige, at Ryanair har en virkelig god uddannelse,« siger Nicolaj Kjærulf.

RYANAIR-RESULTS/

Mange piloter mener, at Ryanair er med til at undergrave arbejds- og lønforhold for piloter, blandt andet ved en forretningsmodel, hvor selskabets piloter skal oprette enkeltmandsselskaber og arbejde for Ryanair gennem et bemandingsselskab. Det giver Ryanair, der er Europas største flyselskab, en meget fleksibel arbejdsstyrke. Kritikere mener, at det er med til at presse piloterne unødigt. For Nicolaj Kjærulf er valget imidlertid ikke så svært.

Hellere Ryanair end Samsø

»Når man bliver færdig her på skolen, kan alle mennesker vel se – også gamle, pensionerede SAS-kaptajner, der hader Ryanair – at når man har brugt en masse penge på at blive pilot, og man står med valget mellem at flyve rundflyvning på Samsø eller flyve jet for Ryanair i Barcelona, er det ikke så svært. Man skal begynde et sted,« siger Nicolaj Kjærulf.

Den unge pilotelev ser Ryanairs forretningsmodel som et rendyrket eksempel på globaliseringen, som presser den danske model, hvor arbejdsmarkedets parter aftaler arbejdsforholdene.

»Den model, som Ryanair bruger, er mere moderne og er kommet som følge af globaliseringen. Man skal selvfølgelig passe på, at fornuften ikke forsvinder på det nye arbejdsmarked, fordi fornuft er lig med sikkerhed, og sikkerhed er allervigtigst. Men Ryanair udnytter jo bare de muligheder, der er,« siger Nicolaj Kjærulf.

20INDRyanair2#2.jpg

Når man taler med de ældre piloter, ser de anderledes på luftfartens udvikling, hvad tænker du om det?

»De gamle piloter føler sig pressede af, at de engang havde meget bedre løn, pension og vilkår generelt. Det er svært at vænne sig til noget nyt, der er lavere. Den nye tid, der er nu, betyder, at de skal gå ned i løn, og det er selvfølgelig svært. Og så kommer sådan en som mig ind fra en mere moderne verden, mens de har levet i den gamle verden,« siger den unge pilotelev.

Men virkeligheden er ikke til at ændre, og de gode, gamle dage kommer ikke igen.

»Man må sætte sig ned og sige til sig selv, at de gode gamle dage er forbi, og i dag kan man ikke få de samme vilkår med femstjernede hoteller og en virkelig god pension. Som pilot vil man gerne have en god løn; det vil alle mennesker, men det skal også kunne lade sig gøre i en branche, som er presset,« siger Nicolaj Kjærulf.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere