Berlingske Business

Danskerne vælger charterrejser fra

pix-kap
For første gang siden 2009 møder charterbranchen modgang. På grund af svagt salg og pressede priser er indtjening i 2013 faldet.  Foto:

Der blev solgt langt færre charterrejser sidste år. Det rammer indtjeningen, der dykker med 100 mio. kr.

Artiklen fortsætter under annoncen
Efter flere år med fremgang har charterbranchen ramt en stopklods. Flere har valgt charterrejsen fra, og det får 2013 til at se værre ud end tidligere år.
Det skriver Jyllands-Posten.  
 
Regnskaber for branchen viser en faldende indtjening. I alt var indtjeningen i 2013 100 mio. kr. mindre.  

»2013 var et besværligt år med dramatiske perioder. højsommeren var varm, tør og solrig, så charterrejserne i skolernes sommerferie blev solgt med usædvanligt store rabatter. I efteråret stoppede salget af rejser til Egypten på grund af uroligheder, og det gav en skæv start på vintersæsonen,« siger Jan Vendelbo, direktør i Spies, til Jyllands-Posten. 

Også København og Billund lufthavn kan mærke, at charterbranchen har tabt pusten. Billund oplevede sidste år et fald i chartertrafikken på cirka 20.000 passagerer. København er endnu ikke kommet med trafiktal for hele året, men i november har der været omkring 30.000 færre charterrejsende. 

2014 ser heller ikke ud til at blive det helt store charterår. Branchen forventer ikke, at der er særlig mange, der griber efter pakkeløsningen og tager på charterrejse. Derfor er selskaberne ifølge Jyllands-Posten forsigtige og udbyder ikke flere rejser end sidste år.  

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Trump har sat en lille kæp i det globale klimahjul ved at genåbne tidens mest kontroversielle olieledninger. Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvorfor det alligevel er det økonomiske ra...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen