Del : SMS
Berlingske Business

Danskerne smider flere penge efter ferien

Ferie_Business
Foto:

Sommerferien bliver opprioriteret på de danske husholdningsbudgetter, viser ny undersøgelse.

Artiklen fortsætter under annoncen
Efter et par år i finanskrisens vold er danskernes sommerferie igen en af de helt store poster på husholdningsbudgettet rundt omkring i landets privater.

I gennemsnit afsætter vi herhjemme nemlig næsten 20 procent flere penge til årets sommerferie i forhold til 2010, og det er en tendens, der er gældende for hele landet. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Nordea.

- Uanset hvor vi bor i landet og uanset aldersgruppe, lægger vi igen op til at bruge flere penge på årets sommerferie, siger forbrugerøkonom i Nordea Ann Lehmann Erichsen.

- Vi skal faktisk helt tilbage til 2006, før vi finder et år med samme høje gennemsnitsforbrug på sommerferien, tilføjer hun.

USA-turen til en tusse lader vente på sig

Således bruger hver husstand i år 14.000 kroner i snit på at opfylde rejsedrømmene, og det er især børnefamilierne, der trækker op med en stigning i sommerferiebudgettet på knap 30 procent.

- Den øgede forbrugslyst i alle grupper tyder på, at danskernes syn på deres egen økonomi er noget mere positivt, end det man får indtryk af ved at læse aviserne, siger Ann Lehmann Erichsen.

Så sent som tirsdag viste nye tal for første kvartal 2011, at danskernes forbrug fortsat halter så meget, at vi befinder os i recession. Men ifølge Ann Lehmann Erichsen kan de dugfriske sommerferietal tages som et positivt pejlemærke.

- Tallene er spritnye, og det tyder på, at vi er ved at løsne op, og at vi har fået tilliden til vores egen og dansk økonomi tilbage, og det er jo fantastisk positivt, siger hun.

INFOshop: Spar dig til flere fornøjelser

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere