Del : SMS

Danske VW-bilister slipper for ekstraregning

GERMANY-ECONOMY-AUTO-INDICATOR
Overskrift
Foto:
Pressemøde angående Femern Bælt
Overskrift
ARKIVFOTO: Transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt. Foto:

Transportministeren forventer, at Volkswagen betaler, hvis der skal ske ændringer på de dieselbiler, der er berørt af skandalen om snydesoftware. VW siger, at det er målet at holde køberne skadesløse.

Artiklen fortsætter under annoncen

De 91.000 danskere, der kører rundt med en folkevogn med software, hvor der er svindlet med, hvor meget bilerne forurener, kan forvente, at den tyske bilkoncern Volkswagen betaler, hvis der kommer en ekstraregning. Det kan ske, hvis svindlen med bilens dieseludslip er misvisende, så bilen skal klassificeres til en højere grøn ejerafgift – eller hvis der skal skiftes noget udstyr. Det er i hvert fald transportminister Hans Christian Schmidts (V) opfattelse, efter at han torsdag havde et møde med Volkswagens danske chef Ulrik Schönemann. Volkswagen siger, at det er målet at holde bilisterne fri for en ekstraregning.

»Det er mit klare indtryk, at i det omfang der skal ske noget på bilerne – det kan være software, der skal opdateres eller andre ting – er det noget, som VW kommer til at stå for,« siger transportministeren til Berlingske.

FRANCE GERMANY BUSINESS VOLKSWAGEN POWER STRUGGLE

Ingen garanti

Et problem for bilejerne med de berørte motorer kan være, at deres bil bliver rykket til en anden miljøklasse, fordi bilen kan vise sig at forurene mere end hidtil antaget. Det kan betyde en højere miljøafgift.

»Jeg ved ikke, hvordan de vil løse det, men de var meget opmærksomme på, at der ikke kommer til at blive lavet om på, hvilken miljøklasse bilerne er inddelt i,« siger Hans Christian Schmidt.

En mulighed er en softwareopdatering eller måske at sætte nyt udstyr på bilerne. Hvilken løsning, der bliver valgt, er endnu ikke afgjort. Men Volkswagen håber, at det er muligt at holde bilejerne fri for en ekstra regning.

»Vi kan ikke garantere noget, men det er det, som vi arbejder hen mod,« siger Søs Illum, der er pressechef i Volkswagen Danmark.

VOLKSWAGEN-EMISSIONS/BRITAIN

I Danmark omfatter sagen 90.927 biler, hvoraf VW anslår, at 52.738 er Volkswagen-modeller. Resten er Audi, Skoda og Seat, der også ejes af VW-koncernen, der er Europas største bilproducent.

Volkswagen oprettede torsdag en hjemmeside – vwdieselinfo.dk – hvor bilejerne kan skrive deres stelnummer ind for at få klarhed over, om deres bil er berørt af sagen. Torsdag havde 13.000 danskere været inde på siden.

Sagen har ramt Volkswagen over hele verden som en bombe. Bilkoncernen har indrømmet, at der på verdensplan er svindlet med omkring 11 mio. biler. Det har fået den mangeårige topchef Martin Winterkorn til at træde tilbage.

Aktier i bilkoncernen er faldet drastisk, fordi investorerne frygter, at Volkswagen vil blive ramt af bøder i milliardklassen, tilbagekaldelse af biler og striber af retssager. Det ventes, at der fra Wolfsburg – den tyske bilkoncerns hovedkontor – inden for den nærmeste fremtid vil komme en uddybende forklaring på, hvordan det kunne ske, og hvad det kommer til at betyde for koncernen.

TV: Transportministeren mødes med direktøren for Volkswagen i Danmark

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere