Del : SMS
Berlingske Business

Danske rederier vil spinde guld på skrappe polarregler

orion
Det danske rederi Nordic Bulk Carriers har specialiseret sig i at sejle tørlastgods gennem Nordøstpassagen. Foto: Nordic Bulk

En international aftale om sikkerhedskrav til sejlads i polarområderne er lige om hjørnet. Men Danmarks Rederiforening og Søfartsstyrelsen arbejder på endnu skrappere regler for skibsfarten i Arktis. Både af hensyn til sikkerhed og forretning.

Artiklen fortsætter under annoncen

Når Grønlands forventede eksportboom af mineraler sætter ind, skal der være skrappere krav på plads for sejlads i området. På den måde skal ordrerne holdes på kompetente – og gerne danske – hænder.

»Det er for sikkerheden og for miljøet. Men det er også for forretningen.«

Sådan lyder det fra vicedirektør i Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen. Hans organisation repræsenterer Danmarks største eksporthverv, shipping, og han ser gerne, at Danmark formulerer strenge krav til de rederier, der gerne vil gøre sig i Rigsfællesskabets arktiske egne. Strengere end hvad der er lagt op til i den kommende internationale aftale – den såkaldte Polarkode.

»Vi kigger på højere sikkerhedskrav, end hvad der er lagt op til i Polarkoden. Det er ikke protektionisme, men det er klart, at vi regner med, at skrappere krav vil gavne forretningen for danske rederier,« siger Jan Fritz Hansen, som desuden håber, at den dansk-grønlandske aftale kan komme i stand i samarbejde med Canada og Norge.

Han ser gerne en ordning, hvor rederier, der har demonstreret, at de lever op til kravene, får lettere adgang. Omvendt skal rederier, der har demonstreret det modsatte, ikke have adgang. Og så er håbet, at danske rederier kan gøre det bedre end så mange andre.

torm

Polarkoden, som den internationale maritime organisation IMO står bag, er nødvendig, fordi der er langt større sikkerhedsrisici forbundet med at sejle i polaregnene på grund af isfyldte og uopmålte farvande.

Aftalen bliver formuleret i et kompromis mellem verdens søfartsnationer, og den er ifølge Jan Fritz Hansen »udmærket til at lægge en linje«. Men for at sikre danske interesser i sikkerhed, miljø og vækst tyder det altså på, at den får følgeskab af nogle særlige danske retningslinjer.

Et af de første skridt til den danske aftale for en »arktisk maritim strategi« blev taget mandag på et seminar i Aalborg. Seminaret, som var arrangeret af Danmarks Rederiforening, blev afholdt hos det grønlandske selvstyres rederi Royal Arctic Line. Blandt deltagerne var også vicedirektør i Søfartsstyrelsen Birgit Sølling Olsen.

Fra Søfartsstyrelsens side er ambitionen, at mulighederne i det arktiske for vækst og beskæftigelse skal udnyttes og sikre danske og grønlandske arbejdspladser. Og der er som udgangspunkt fem vækstområder for Danmark, man gerne vil give bedre vilkår med den nye strategi: Skibe til offshore, krydstogtbranchen, udstyr og service til arktiske forhold, søtransport til minedrift samt søtransport nord om Rusland og Canada.

Ikke mindst transport i området er vigtigt for de danske rederier. Grønlands eksport af mineraler forventes at stige eksplosivt de kommende år, hvilket vil udløse et stort transportbehov.

Det samme gør sig gældende for den stigende mængde offshore-aktiviteter i området, og en række danske rederier har allerede erfaring med at operere under de svære arktiske forhold.

IMO er lige på trapperne med et udkast til Polarkoden. Aftalen ventes dog først at træde i kraft i 2016 eller 2017. Dermed ser den ovenikøbet ud til at blive overhalet af den danske aftale, som, Jan Fritz Hansen vurderer, vil ligge klar i løbet af i år og således vil kunne vedtages politisk i 2015.

04BUSisbjerge.jpg

Hos Royal Arctic Line, som har monopol på at fragte forbrugsvarer til og fra Grønland, ser man i høj grad frem til den kommende Polarkode, som endelig skal regulere den stigende trafik i de farlige farvande.

»Problemet med IMO er, at der er en masse, der skal være enige, men heldigvis er der ikke så meget benspænd tilbage nu. Vi ser mere og mere trafik heroppe, og vi ser nogle gange sejlads, som foregår med hovedet under armen,« siger Jens Boye, driftschef i Royal Arctic Line.

Den holdning deler man hos det danske rederi Nordic Bulk Carriers, som blandt andet har specialiseret sig i at transportere tørlastgods ad den såkaldte Nordøstpassage nord om Rusland.

»Aktiviteterne deroppe skal nok tage fart på den ene eller anden måde. Vi forestiller os, at der kommer nogle, der slet ikke har samme sikkerhedsniveau, og derfor efterlyser vi et regelsæt, som sikrer, at det foregår under ordentlige forhold,« siger direktør i Nordic Bulk Carriers, Christian Bonfils, som også understreger, at det skal ses som en forretningsmulighed for Danmark.

Den engelske forsikringsgigant Lloyd’s advarede i begyndelsen af januar om, at de langsommelige politiske tiltag ikke kan følge med den stigende skibstrafik i Arktis.

»Markedet er især bekymret for, at hastigheden, hvormed den maritime trafik øges i Arktis, løber fra politikernes evne til at skabe de lovgivningsmæssige rammer i det høje nord,« lød advarslen til forsikringsselskaber, som forsikrer skibene på deres rejser nordpå.

Lloyd’s understregede desuden, at arbejdet med Polarkoden kun går langsomt fremad, og at industrien i mellemtiden må improvisere, hvilket giver store sikkerhedsrisici.

Grønland

I regeringens vækstplan for Det Blå Danmark fremgår det, at man vil arbejde for at afskaffe eller internationalisere nationale tekniske særkrav til skibe. Berlingske har derfor bedt erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S) kommentere, om regeringen alligevel er parat til at lave en dansk aftale, der går videre end Polarkoden, når det kommer til sikkerhedskrav.

I en skriftlig kommentar oplyser ministereren følgende:

»Inden for Rigsfællesskabet har det høj prioritet for regeringen at forbedre sejladssikkerheden ved Grønland. Vi er i tæt samarbejde med det grønlandske selvstyre ved at få gennemført skærpede krav til passagerskibe med flere end 250 passagerer, der sejler ved Grønland. I forlængelse af Vækstplanen for Det Blå Danmark er det naturligt også at drøfte de maritime erhvervs muligheder i Arktis,« skriver ministeren.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere