Del : SMS
Berlingske Business

Dansk turisme afhængig af SAS' overlevelse

pix-sasturisme
SAS' overlevelse er vigtig for dansk turisme, fordi flyselskabet er med til at gøre København til et knudepunkt. Foto:

Det er afgørende for dansk turisme, at flyselskabet SAS nu næsten er i mål med den storstilede spareplan.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det kriseramte flyselskab SAS er nu så godt som hjemme med spareplanen, der skal holde dem i luften. Og det er afgørende for dansk turisme, at SAS fortsat er på vingerne, pointerer brancheorganisationen Horesta, der dækker hotel-, restaurant- og turisterhvervet i hele landet.

”Et tab af blot ti procent af vores flytilgængelighed ville koste op mod 1,5 milliarder koner i tabt velfærdsbidrag alene til hovedstadsregionen,” siger Jonas Wilstrup, direktør for Horesta i en pressemeddelelse.

Han frygter, at der uden SAS ville være mangel på flyselskaber, der kunne overtage de mindre lukrative ruter. Og det kan skade København som knudepunkt, hvilket det skandinaviske luftfartsselskab har været med til at skabe med dets flyruter.

”Særligt krydstogtmarkedet og markedet for møder og konferencer ville blive ekstremt hårdt ramt, hvis SAS forsvandt. Der er omsætning og eksportindtægter for milliarder af kroner på spil. Ikke alene for turismen, men for erhvervslivet i bred forstand,” siger Jonas Wilstrup i en pressemeddelelse.

Hos Horesta ser de gerne, at Københavns centrale rolle for nordeuropæisk flytrafik bevares, og det er et konkurrencedygtigt SAS med til at sikre.

Se økonomien i de 1.000 største danske virksomheder: Køb Guld 1000 analysen

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere