Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Dansk Taxi Råd om ny kørselstjeneste: »En hån mod politikerne«

Efter Ubers exit: Nye deletjenester vil vælte ind over Danmark
(Foto: Thomas Lekfeldt/Scanpix 2017) Foto:

18. april lukker Uber for bildøren i Danmark. Men allerede den 19. april har 500 på det tidspunkt tidligere chauffører, fortalt Berlingske Business, at de åbner en ny kørselstjeneste-app.

Efter Berlingske Business i dag kunne fortælle, at 500 Uber-chauffører har tænkt sig at oprette en ny kørselstjeneste, som de selv kalder »relationskørsel«, rejser Dansk Taxi Råd kritik. De vil åbne kørselstjenesten 19. april. Dagen efter Uber lukker i Danmark.

Efter Ubers exit: Nye deletjenester vil vælte ind over Danmark

Direktør for Dansk Taxi Råd, Trine Wollenberg, fortæller, at hun har noteret sig, at mange kunder i høj grad ikke går op i, hvordan Ubers chauffører bliver aflønnet eller om der bliver betalt skat. Men hun mener ikke, at samfundet og lovgivere kan være ligeglade med netop det.

»Jeg har noteret mig, at de her chauffører siger, at der er styr på skattebetalingen. Men jeg tror også, der er mange aviser, der kan bringe en artikel om, at der har en stor del af dem enten ikke indberettet skat eller gjort det forkert. Det er jo klart et udtryk for, at der ikke er styr på det,« siger hun og tilføjer om den nye kørselstjeneste:

»De skal være velkomne til at indrette sig på taxilovens vilkår, men det jeg kan læse mig til, det er, at det har man ikke tænkt sig at gøre. Det virker til, at de har tænkt sig at blive ved med at drive ulovlig taxiforretning. Det er en hån mod politikerne, og det er en hån mod det retssamfund, som vi reelt set lever i.«

Fredag: Joachim B. Olsen

Uber-chauffør og talsmand for den nye tjeneste, Per Jakobsen, oplyser, at den nye app intet har med Uber at gøre, og at flere chauffører melder sig til samarbejdet hver eneste dag. Chaufførerne har talt med »flere advokater« om projektet, og de har i samarbejde fundet en lovlig metode at drive den nye kørselstjeneste på.

»Den passer til danske model, hvor der indberettes skat og moms, og vi lægger også meget vægt på at gøre det til samme priser som hos Uber,« siger Per Jakobsen.

uberclaus

Chaufførerne får alle udleveret visitkort med et fælles telefonnummer til en fælles forening, som de er tilknyttet. Når de giver visitkortet videre til en passager, har passageren skabt en relation til chaufføren, som har en relation til foreningen. Derfor får passageren gennem chaufføren en relation til foreningen. Når passageren giver visitkortet videre til sin ven, får vennen også automatisk en relation til foreningen. Og sådan skal kæden gå videre, oplyser Per Jakobsen.

Trine Wollenberg fortæller, at hun mener, at politikerne imødekom mange af branchens ønsker, da de vedtog den nye taxilovgivning. Den lovgivning, Uber valgte at lukke på grund af.

30BUSPix-Travis-114017.jpg


»Man kan drive taxi-virksomheden på langt mere fleksible vilkår end i dag. Der stilles færre krav til, hvordan man driver virksomheden, men at det må være til taxi-virksomheden og det kundegrundlag, man har. Man ophæver en lang række restriktioner, og det synes jeg da helt bestemt, vi er blevet imødekommet på,« siger hun.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen