Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Dansk firma ramt af Mærsk-nedbrud: »Vi holder skindet på næsen«

Virksomheder, der arbejder på APM Terminals i Aarhus, lider også under det globale hackerangreb, der ramte tirsdag.
Virksomheder, der arbejder på APM Terminals i Aarhus, lider også under det globale hackerangreb, der ramte tirsdag. Foto: Claus Fisker Foto:

Transportfirma fra Aarhus fortæller, at det globale hackerangreb, der onsdag ramte Mærsk, også har forgrenet sig i Danmark. Virksomheden har økonomisk holdt »skindet på næsen«, fortæller direktøren for den aarhusianske virksomhed.

Omkring 13.30 tirsdag eftermiddag fik Peer Vestergaard et opkald fra Mærsk. Den danske fragtgigant var blevet ramt af et hackerangreb, og virksomhedens aktiviteter på Containerterminalen på Aarhus Havn var sat ud af drift. Angrebet betød, at Mærsk ikke selv kunne se, hvilke containere der skulle hvor hen og hvornår.

pix-Hacker

Terminalen på Aarhus Havn betjenes af APM Terminals, som er den del af Mærsk, der er ramt. Peer Vestergaard fortæller, at Mærsk har været »fantastiske« i kommunikationen med Aarhus Container Trucking, som Peer Vestergaard er administrerende direktør for. Virksomheden disponerer over 35 lastbiler.

»For os har det selvfølgelig økonomiske konsekvenser, men vi kan endnu ikke overskue, hvor meget det drejer sig om. Vi kommer herfra med skindet på næsen, fordi vi kunne sætte vores biler til at lave noget andet,« siger Peer Vestergaard.

pix-Goldeneye

Det globale hackerangreb ramte tirsdag 75 af APM Terminals terminaler verden over. Og dermed også i Aarhus. Hackerne kommer ind i systemet, hvis bare én computer ikke er opdateret, har eksperter tidligere fortalt til Berlingske. Virussen, der går under navnet Goldeneye, siges at være farligere end den Wannacry, der tidligere i år ramte flere virksomheder samt det britiske sundhedssystem. Angrebet spåes til at koste milliarder af kroner for Mærsk, men nu rammes de virksomheder, der arbejder under eller for dem altså også.

Cyberattack FILES-DENMARK-WORLD-ECONOMY-HACKING

Efter oplysningen fra Mærsk til den aarhusianske virksomhed satte de telefonrunden i værk fra kontoret til vognmandsfirmaets kunder. Aarhus Container Trucking havde både opgaver med at losse og laste skibe på Mærsks terminal den dag, angrebet satte ind. De lastbiler og vognmænd Aarhus Trucking Company disponerer over, blev sat til at arbejde på andre terminaler. Enkelte vognmænd valgte at tage fri eller tage deres bil til service.

29BUSAPM-TERMINALS-BUSINESS.jpg

»10 sekunder efter opkaldet fra Mærsk går vi i gang med at kontakte de kunder, der skal have containere ind og ud af Mærsk. Vi fortæller dem sandheden: »Mærsk har været udsat for et hackerangreb, og vi holder jer løbende informerede.« Når vi ikke kan disponere biler, så må vi jo kontakte vores kunder,« siger Peer Vestergaard og fortæller, at kunderne havde fuld forståelse for problemerne.

»De (af vores chauffører, Red.), der ikke tog en fridag, har kørt,« siger Peer Vestergaard.

Globalt cyberangreb ebber ud trods flere løsepenge

Aarhus Trucking Companys direktør fortæller, at de »lige så stille i dag« regner med at køre igen på terminalen. Mærsk oplyste torsdag morgen, at størstedelen af virksomhedens 76 containerterminaler er i drift, men at nogle ikke kører helt så hurtigt som normalt og med begrænsede funktioner, skriver Ritzau Finans.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen