Del : SMS
Berlingske Business

Danmarks første elektriske skraldebil summer derudad

24BUSFrberg renovation PVI .jpg
Den nye elskraldebil på Frederiksberg er bygget op af komponenter fra britiske ?Dennis Eagle og franske Power Vehicle?Innovations. Den er langt dyrere end en?almindelig skraldebil, men en del af udgiften tjener sig ind igen gennem lavere driftsomkostninger.

Danmarks første elektriske full size-skraldebil er blevet indsat på faste ruter i Frederiksberg Kommune. Prisen er høj, men erfaringerne er gode, så inden længe følger flere sandsynligvis efter.

Artiklen fortsætter under annoncen

Frederiksberg Kommune har skrevet danmarkshistorie, efter at den har indsat landets første store elektriske skraldebil, som modsat de dieseldrevne af slagsen ikke forurener lokalområdet og heller ikke støjer af betydning. Elskraldebilen er et led i kommunens generelle bestræbelser på at skabe en grøn og bæredygtig kommune og belaste miljø og klima mindst muligt.

»Det er halvandet år siden, at kommunen rettede henvendelse til os om en elskraldebil – hvor vi så tog kontakt til vores leverandør i England, Dennis Eagle,« fortæller Brian Olesen, der er direktør hos Phoenix Danmark A/S, der importerer de engelske skraldebiler.Frederiksbergs borgmester, Jørgen Glenthøj (K), erkender, at der har været forsinkelser undervejs, men den nye el-skraldebil har været værd at vente på, siger han.

»Eldrevne skraldebiler gør det naturvis ikke alene – de er et led i en større indsats. Men princippet med »mange bække små« gælder i udpræget grad, når vi gerne vil beskytte klimaet. Man kan jo sige, at skraldebilen indgår i en cyklus – den indsamler affald til forbrænding, som efterfølgende bliver til el, der igen oplader bilen. Så den er bestemt værd at fejre,« siger Jørgen Glenthøj.

Gode erfaringer fra Amsterdam

Kommunen har måttet betale cirka fire mio. kroner for den avancerede skraldebil. Energistyrelsen støtter med 400.000 kroner.En normal dieseldrevet skraldebil koster cirka halvanden mio. kroner, men længere driftstid og forventede lavere driftsudgifter opvejer i en vis grad merprisen.

For kommunen er det dog det grønne islæt, der vejer tungest. I forvejen har man i Gartner- og Vejservice fire britiske 5,5 tons Modec-lastbiler og 20 mindre el-drevne Goupil mini-varevogne. »Man kan sige, at bilerne ikke forurener på stedet, og det er lettere at sætte ind med filtre og lignende på elværkerne. Dermed nedsættes forureningen mere i trafikken. Så det er bestemt ikke udelukket, at vi skal have flere elskraldebiler. Den første bil er et pilotprojekt – vi skal i første omgang teste bilens driftssikkerhed i et nordisk klima, men erfaringerne fra Paris er gode,« fortæller Cand. merc. Nils-Ole Heggland, der er formand for drifts- og forsyningsudvalget ved Frederiksberg Kommune – og i øvrigt journalist på Berlingske.

Bilparken består desuden af 14 diesel-renovationsbiler af mærket Dennis Eagle fra England. Det er samme firma, som har leveret chassis og skraldekomprimator til den nye elbil, mens drivlinen på elbilen er fra det franske firma Power Vehicle Innovations (PVI). Franskmændene har leveret lignende elskraldebiler til bl.a. Paris, Madrid og Amsterdam, hvor Frederiksberg Kommune har indsamlet værdifuld viden og bl.a. har haft medarbejdere nede på studietur.

Lader op i ni timer

»Batterierne i den nye elskraldebil stjæler en del af nyttelasten. Hvor en diesel-renovationsbil kan have 12 tons affald med af gangen, klarer den ny elbil kun ni tons. Men den kan køre tre ture hos forbrugerne med aflevering af affaldet på Amager Ressourcecenter (Amager Forbrænding, red.), før den skal lades op. Er den helt tom, tager en opladning ni timer,« fortæller Ole Philip, der er daglig leder af Gartner- og Vejservice samt Frederiksberg Renovation.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere