Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Dagligvarebranche enig om emballagereglerne

Dagligvarebranchen i Danmark har nået en epokegørende enighed om et sæt fælles regler for emballage i dagligvarehandelen.

Det konkrete resultat er blevet en Emballageguide, som netop er lanceret.


Emballageguiden er en diger sag på 64 sider,

som i enkle regler og overskuelige kapitler fortæller, hvordan emballage til dagligvarer bedst udformes, så branchen får

en optimal varestrøm.


Der er store penge at tjene for både dagligvareproducenter og supermarkeder, hvis man får

flere gode emballageløsninger.


Landets største dagligvaregrossist til de selvstændige købmænd

er SuperGros, der har 10.000 varenumre fra 500 leverandører på lageret. Hvis emballagen på alle varer var modultilpasset

og stabil, vil det kunne forøge effektiviteten i forbindelse med håndteringen af varerne fra producent til butikshylder

med 25 pct.


Kontorchef Preben Christensen, De Samvirkende Købmænd, har været ankermand på udarbejdelsen

af Emballageguiden, som blev præsenteret på en stor konference i Odense for nylig. Konsulentfirmaet LOGISYS står

bag selve udformningen af guiden, men det er et flerårigt samarbejde i dagligvarebranchen, der nu udmønter sig i guiden.


Samarbejdet

er foregået i DagSam, som er et forum for hovedaktørerne på det danske dagligvaremarked. I DagSam sidder Dansk

Dagligvareleverandør Forening, grossisterne Dagrofa A/S og Edeka A/S, FDB, De Samvirkende Købmænd og Dansk Supermarked

A/S.


- Allerede for 23 år siden tog dagligvarehandelen hul på debatten om emballage og varehånd-tering. Årsagen

var dengang som i dag, at med stigende omkostninger har det været et stort ønske at få rationaliseret og effektiviseret

så meget som muligt, forklarer Preben Christensen.

Varehåndtering

- Dagligvarehandelen har desværre gennem årene

accepteret enhver vare, uanset hvor uhensigtsmæssig den er overfor de forhold, der har betydning for en effektiv udpakning og

vareplacering. For 23 år siden viste undersøgelser, at 42 pct. af tiden anvendtes på stykvis varehåndtering, dvs.

placering af varerne enkeltvis på hylderne efter udtagning af transportemballagen.


Preben Christensen siger, at man allerede

dengang drøftede, om producenterne ikke kunne sørge for salgsfærdige butiksemballager. For producenterne ville

der oftest være tale om små meromkostningerne, men kundefordelen vil være betydeligt større.


Konklusionen

var, at producenternes interesse faldt sammen med dagligvarebutikkernes.

Dårlig emballage

Hver dag opstår der problemer

med emballagen. Det kan være kartonen, der er for blød og derfor knækker sammen, det kan være plasticen omkring flaskerne,

der er for dårlig og derfor går itu, det kan være kasserne, der er for store og derfor hverken passer på pallerne

eller butikshylderne.


Der er flere hensyn at tage. Grossisten ønsker solide transportkasser, hvorimod dagligvarebutikken

ønsker, at transportemballagen er let at åbne og kan fungere som salgsfærdige butiksemballager.






Besøg

grossisten

- Når producenten skal lancere nye produkter eller relancere, og der skal foretages ændringer af produktionslinien,

vil det være en god idé at tage kontakt til f.eks. en grossist og få aftalt en tur på lageret, så man

kan få et indtryk af de problemer, der hver dag opstår med dårlige emballageløsninger.


- Derefter bør

der foretages et par besøg i dagligvarebutikker og følge personalets arbejde med udpakning og vareplacering af transport-og butiksemballager.


-

Dagligvarehandelen lægger vægt på, at varerne bliver leveret i en eller anden form for transportemballage, som kan

fungere som salgsfærdig butiksemballage og umiddelbart kan anvendes til eksponering af varen i salgslokalet, forklarer Preben

Christensen.

Emballagens pris

Typisk udgør emballagens indkøbspris 15-20 pct. af de samlede omkostninger for en

typisk dagligvare, afhængig af selve varens pris. Hertil skal typisk lægges fem-ti pct. i logistikomkostninger igennem varekæden,

dvs. lagring og ekspedition hos vareproducenten, transport til grossisten, lagring og ekspedition hos grossisten, transport til butikken og

endelig lagring, håndtering og placering i butikken.


Blandt de krav, branchen nu stiller til emballagen er, at emballagen

skal være salgsklar, og man skal anvende mindst mulig tid til at åbne emballagen. Desuden skal emballagens størrelse

svare til den mængde, en butik omsætter i løbet af to-fire uger.


Preben Christensen siger, at udformningen

af emballagen spiller en stadig større rolle i takt med, at flere og flere dagligvareproducenter ønsker at satse mere

på såkaldte in-store aktiviteter. Her udstiller de deres produkter i forskellige former for salgsdisplay eller kvartpalleløsninger.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen