Del : SMS

Containerrederier afventer vigtige prisforhandlinger

mærsk
Verdens største containerskib 'Mærsk Mc-Kinney Møller' i Aarhus Havn. ARKIVFOTO. Foto:

Verdens største containerrederier har været tungt presset af historisk lave priser for containerfragt i 2015, og efterhånden er aktørerne ved at løbe tør for ekstraordinære tiltag til at kæmpe i mod overkapacitet på verdenshavene.

Artiklen fortsætter under annoncen

Derfor bliver denne uge ganske afgørende for rederierne, herunder også A.P. Møller-Mærsks, Maersk Line, idet der lige nu er gang i forhandlinger om store prisforhøjelser med effekt fra 1. januar.

I sidste uge steg spotprisen for fragt af en tyvefodscontainer (teu) på de tunge ruter mellem Asien og Europa med 15 dollar til 573 dollar per teu, viser data fra Shanghai Shipping Exchange, men der skal meget mere til for at bringe rederierne op på et overskudsgivende niveau.

Blandt andet derfor har flere af rederierne - også Maersk Line - varslet ganske markante rateforhøjelser med effekt fra årsskiftet.

Det danske rederi har varslet sine kunder om et ønske om at løfte raterne på Asien/Europa-ruterne med 1200 dollar per teu fra 1. januar, og det samme har den tyske konkurrent Hapag-Lloyd. Og de varslinger skulle derfor gerne give udslag i de effektive priser allerede i denne uge.

tres

Rederierne har dog ved en stribe lejligheder forsøgt at hæve rateniveauerne i løbet af 2015, uden at det har kastet vedvarende resultater af sig, og derfor har året været ganske hårdt på ratefronten - med gennemsnitlige rater, der har været noget lavere end de foregående år.

Raterne for containerfragt på ruterne mellem Asien og Europa bundede ud i juni, hvor prisen en overgang var nede i 205 dollar per teu. Flere gange undervejs er rederierne lykkes med at løfte raterne kortvarigt, men de er i alle tilfælde igen faldet tilbage kort tid efter.

Derfor virker det efterhånden også til, at der skal nye tiltag til for vedvarende at genskabe et profitabelt niveau for priserne på containerfragt, lyder vurderingen fra Sydbanks senioranalytiker Jacob Pedersen.

16BUSMAERSK-RESULTS-180025.jpg

Blandt andet kan de igangværende konsolideringer i sektoren være med til at hjælpe på problemet, men rederierne kan også tage skeen i den anden hånd og lægge nogle skibe til kaj for at modarbejde den eksisterende overkapacitet, vurderer han.

- For hver uge, der går, bliver det mere og mere tydeligt, at der er behov for skarpere tiltag fra rederierne. Der er ikke meget mere, man kan gøre nu med slow steaming og den slags, så man er nødt til at begynde at lægge nogle flere skibe op. Det er den eneste vej ud af det morads, rederierne står i, sagde Jacob Pedersen tidligere i december til Ritzau Finans.


Maersk Line vil skyde genvej gennem Suez

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere