Del : SMS
Berlingske Business

Choktab i australske Qantas

pix-qantas
Foto:

Det australske flyselskab går i gang med at svinge sparekniven - ringeste resultat siden 1995.

Artiklen fortsætter under annoncen
Endnu et flyselskab stiller sig op i rækken og melder om blodrød bundlinje. Australske Qantas har fået sit første negative resultat siden privatiseringen i 1995, skriver nyhedssitet BBC.

Regnskabsåret, der sluttede ved udgangen af juni, endte med et nettoresultat på 244 millioner australske dollar (1,5 milliarder kroner). Sidste år kunne Qantas præstere et overskud der var nogenlunde lige så stort.

Qantas' topchef Alan Joyce forklarer, at flyselskabet er ramt af de samme faktorer, der gør liget svært for en lang række af verdens store flyselskaber: Høje brændstofpriser og økonomiske usikkerhed.

"Vi er helt klart konfronteret med meget svære og usikre markedsbetingelser i Storbritannien, Europa og USA," siger han ifølge BBC.

Det er specielt Qantas udenrigsflyvninger, der giver tab lige nu. Det betyder også, at selskabet skruer ned for ambitionerne og aflyser købet af 35 Boeing 787 Dreamliner-fly. Samtidig skal Qantas skære 2.800 stillinger væk, og det i kombination med andre spareprogrammer vil i alt sænke Qantas udgifter med 300 millioner australske dollar.

Udsigten til besparelser på den front får Alan Joyce til at spå, at en turnaround er lige om hjørnet.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere