Berlingske Business
LIVE
14:08 Mærsk bruger telefax efter hackerangreb

Check lastbilen på nettet

Volvo Lastbiler lancerer nu en enklere udgave af deres Dynafleet flådestyrings-system. Til en tredjedel af prisen. Med den håber

Volvo at få Dynafleet mere udbredt blandt vognmænd og speditører.



Der er tale om et WEB-baseret serviceværktøj

kaldet Dynafleet Online, som har været på det britiske marked i godt et år.



- Dynafleet Online holder øje

med lastbilen - ikke mindst omkring brændstofforbrug, hvor man kan hente oplysninger, hvor der kan spares - så som ved

nedsat tomgang. At England har været først, hænger bl.a. sammen med at dieselbrændstoffet dér er 30

pct. dyrere end herhjemme. Så interessen er stor, siger Michael Fedder, nordisk marketingchef for Dynafleet.



Det har vist

sig, at der kan spares 5-20 pct. af brændstoffet bare ved at slukke for bilens motor. Dvs. ca. 9.000 kr. om året ved en gennemsnitstransport

herhjemme.



Ved at undgå overhastigheder ligger besparelsen på op mod 47 pct., viser flådeforsøg samt

tal fra England



- Én af vores første kunder af det nye online-system har sågar lovet chaufførerne

halvdelen af besparelsen, siger salgschef Charlotte Sander, salgchef for Dynafleet i Danmark.



Dynafleet Online er velegnet til

bl.a. blandede flåder, små og mellemstore virksomheder - som her får data fra bilerne, færdigbehandlet og præsenteret

i letlæselige grafer.



Man får via GSM-nettet ud over brændstofrapporter bl.a. kilometer-rapporter, forbrug

pr. kilometer, udledning (miljø), servicekalender samt om køreforhold og køre/hviletider.



Man kan så

indstille bl.a. max. hastighed og omdrejningstal.

Rullende lagre

- Med GSM vil man også kunne se, hvor ens lastbil

rent faktisk befinder sig. I takt med at lastbiler i højere grad er rullende lagre, vil kunderne have behov for at vide, hvor

deres gods befinder sig - også kaldet Track and Trace, siger Michael Fedder.



Systemet åbner også for oversigt

over brugte lastbiler, opbygninger med tegninger, oplysning om nærmeste forhandler - og mulighed for indbygning af VDO-navigationssystem.



-

Selv gamle biler kan manuelt blive tilkoblet i en vis grad - bl.a. omkring serviceintervaller, siger Michael Fedder.



Frem til

30. juni følger basisenheden til Dynafleet online kaldet Logger Tool med, når man køber bilen. Éngangsprisen

på Dynafleet Online er ca. 12.000 kr. plus 225 kr. pr. måned (2.700 kr. pr. år).



- Man er kun bundet en måned

ad gangen - og efter f.eks. tre års kørsel, kan man ved skift af bil flytte anlægget over i den næste bil.

De store bilproducenter har i COTEL-samarbejdet tillige indgået en aftale, så de basale informationer om bilen kan hentes

af de respektive systemer. Det vil være en realitet i september 2003. På sigt vil alle lastbiler være født

med en adresse, siger Charlotte Sander.



Som ved det forkromede Dynafleet anlæg kaldet Manager bliver systemerne skræddersyet

til den enkelte kunde. Derfor varierer prisen også.



Indtil nu har Volvo præsenteret flere udgaver af Manager, men

der har ikke været den mest voldsomme interesse. Prisen har været afskrækkende.



- Vi har dog ikke planer at

stoppe Manager, men på sigt vil Dynafleet Online nok blive opgraderet til at kunne noget af det Manager i dag tilbyder, siger

Michael Fedder.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen