Berlingske Business
LIVE
BREAKING 10:59 Telenor fyrer 54 i Danmark

Chauffører via en faglig uddannelse

Udenlandske konkurrenter får sværere ved at vinde fodfæste på det hjemlige transportmarked, hvis der etableres

en decideret faglig uddannelse af danske chauffører i lighed med uddannelse af elektrikere, smede, snedkere etc.



- Udspillet

til en decideret chaufføruddannelse skal komme fra politisk hold, og transporterhvervet skal bakke op om den, mener næstformand

i Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik (ATL) og i Transportsektorens Uddannelsesfond (TSU), Allan Larsen, som til daglig

er direktør for Miljø Team A/S, Århus.



- Efter en basisuddannelse som chauffør, kunne der finde en

specialisering sted. Der arbejdes med forskellige forsøgsmodeller, men en stor del bygger på AMU-systemet, hvor der er

sket en økonomisk nedprioritering, mener Allan Larsen.



- Det er i dag ikke nok at flytte godset fra A til B. Chaufførerne

skal også kunne hjælpe med logistikken i begge ender. De skal kunne betjene IT-værktøjer og forstå

sammenhænge i kunders logistikkæder. Mange virksomheder er kvalitets- miljøcertificeret, og det skal transportvirksomheders

chauffører kunne leve op, påpeger Allan Larsen. Han er træt af, at der i transportbranchen for ofte fokuseres på

negative forhold.



- Vi har næsten gjort os selv til specialister i negativitet. Det er som regel altid omgivelserne, der

får skylden, når det ikke helt går, som vi gerne vil. Vi er gode til at se problemerne. Men vor fornemmeste opgave

er at vise, at vi kan noget, de udenlandske konkurrenter ikke kan. Og her kommer uddannelse ind i billedet, fastslår Allan Larsen.



Han

siger, at problemet er, at mange vognmænd ser uddannelse som en omkostning, der indvirker negativt på bundlinien.



-

Men uddannelse skal ses som en investering, pointerer Allan Larsen. Han er ikke i tvivl om, at de flere hundrede tusinde kroner, Miljø

Team årligt investerer i efteruddannelse, tilfører virksomheden bedre konkurrenceevne, en lav personaleomsætning,

motiverede medarbejdere og et godt arbejdsmiljø.



Han advarer mod, at transporterhvervet fokuserer på problemer i

stedet for på muligheder.



Det kan være med til at skræmme potentielle medarbejdere væk fra branchen.



Allan

Larsen og direktør Jørgen Hansen, Hans Hansens Spedition & Transport, Herning, er henholdsvis næstformad og

formand i ATL og har som arbejdsgivere besluttet sig for at sætte bl.a. uddannelse på dagsordenen.



Allan Larsen fortæller,

at alle chauffører i Miljø Team er på kursus i energirigtig kørsel.



- Det burde samtlige vognmænd

gøre meget ud af. Der er rigtig mange penge at spare på brændstofkontoen, pointerer Allan Larsen.



Miljø

Team A/S (tidligere Århus Renholdningsselskab, red.) indsamler husholdningsaffald i 14-15 kommuner - så langt væk

som på Fyn og Langeland.



Derudover henter firmaet industriaffald i store dele af landet for landsdækkende virksomheder.

I dag ejer De Sammensluttede Vognmænd (DSV) 65 pct. af Miljø Team.



Miljø Team har 140 medarbejdere, tre af

dem er transportlærlinge.



Ud over lærlingene har Miljø Team en målsætning om, at samtlige medarbejdere,

som betjener erhvervskunder, skal kunne blive faglærte via merit-forløb. I øjeblikket er der 20 medarbejdere på

vej til at blive faglærte på den måde.



- Vi har brugt megen tid på at få medarbejderne til at forstå,

at vores kompetencer ude hos kunderne er helt afgørende for vores forretningsmæssige succes. Og vi mærker stor

interesse hos medarbejderne for at blive faglært, siger Allan Larsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen