Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Chauffører glemmer at hvile sig

Chauffører og vognmænd har stadig klare problemer med at overholde køre/hviletiden på landevejen.



Ved

den seneste storkontrol i samarbejde med Padborg Politi den 26. november konstaterede Rigspolitiets Færdselsafdeling i Haderslev

seks overtrædelser af køre/ hviletiden, da et halvt hundrede nordgående lastbiler blev kontrolleret ved Oksekær

godt 13 kilometer nord for grænsen.



- Mest grelt var det med et sjællandsk vogntog læsset med skrot syd fra til

Sverige. Dels manglede der skiver for knap 600 kilometers kørsel, og dels var det længste hvil inden for 24 timer på

tre timer og 45 minutter, hvor det skal være på otte timer, siger vicepolitikommissær Preben Christensen, Rigspolitiets

Færdselsafdeling.

Ingen forsikring

Chaufføren fra Sjælland havde desuden ikke hverken godstransporttilladelse

eller EU-tilladelse med i lastbilen, som det kræves.



Hvad der var endnu værre: Lastbilens nummerplader var afmeldt

i begyndelsen af november, men de var ikke afleveret, hvorefter lastbilen er kørt videre uden den sædvanlige forsikringsdækning.



I

modsætning til andre forseelser som overlæs og for høj hastighed er bøder for overtrædelser af køre/hviletid

ikke gradueret i forhold til, hvor grov overskridelsen er.



Det betyder, at en chauffør, der har holdt under det halve

af den påbudte hvile, nøjes med en bøde på 500 kr., og vognmanden slipper med 1000 kr.



- Vi holder

storkontroller i samarbejde med Padborg Politi to-tre gange hver måned, hvortil kommer vore egne kontroller, hvor vi har bilinspektionen

med. Vi kan hver gang tage chauffører for ikke at overholde køre/hviletiden, og situationen bliver ikke bedre. Jeg tror,

det handler om tid og penge. Lastbilerne skal helst køre hele tiden, siger Preben Christensen.











Færre kører

hurtigt

Han oplever jævnligt, at danske lastbiler har været på vej i 11,5 timer fra Sydtyskland med en indlagt tissepause

på få minutter som eneste afbrydelse.



Køre/hviletidsovertrædelser og manglende tilladelser i bilen er

blandt de hyppigste forseelser.



Derimod kører færre med for høj hastighed, siden lastbilerne fik indbygget fartbegrænser,

der gør 90 km/t. til den maksimale hastighed, og der blev indført forsøg med 80 km/t. for lastbiler på

de danske veje.



Fra et langt liv inden for vognmandserhvervet kender administrerende direktør i eksportvognmændenes

organisation, ITD i Padborg, Jens Iwer Petersen, problemerne med at overholde køre/hviletid til bunds.



- Vores klare holdning

er, at konkurrence mellem vognmændene skal ske på lige vilkår. Selv om nogle regler kan være lidt firkantede,

og de vel ikke kan overholdes 100 pct., skal virksomhederne arbejde med at indrette kørslen efter loven, siger Jens Iwer Petersen.



ITD

holder et stort antal kurser om blandt andet køre/hviletid og har også vejledninger på tysk til de udenlandske

chauffører på danske lastbiler. Desuden holder organisationen et par gange hver måned weekendkurser for chauffører

i medlemsvirksomheder.



Desuden kan vognmænd indsende deres diagramark, skiver, og få dem analyseret. Derefter modtager

de en rapport med anvisninger på, hvordan de kan rette op på overtrædelser. Ofte kan en pause holdt på et

forkert tidspunkt være med til at rykke hele billedet i chaufførens hverdag.



At indsatsen for trafiksikkerheden

trods alt hjælper dokumenteres af, at det tyske specialpoliti for den tunge trafik, BAG, i fjor havde danske lastbiler på

en tredjeplads af 29 lande i statistikken. Ca. 15.000 danske lastbiler blev kontrolleret.



ITD repræsenterer 400 af de større

vognmandsvirksomheder med tilsammen ca. 6.000 eksportbiler. Desuden holder de ca. 1.000 undervognmænd kørende.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen