Del : SMS
Berlingske Business

Carlsberg gør sine lastbiler sikrere

29bus_Carlsberg hoejresving.jpg
I de fleste højresvingsulykker bliver cyklist eller fodgænger ramt af lastbilens højre forhjul, fordi det område ikke er dækket af sidespejlene. Med højresvingskamera fanges de bløde trafikanter i denne blinde vinkel. I Carlsbergs system foregår det ved, at der lyder en akustisk advarsel, når der blinkes til højre. Samtidig skifter et grønt felt i monitoren til rødt. I feltet kan chaufføren så se den bløde trafikant – som vist på billedet. Foto: Carsten Teiner.

For at nedsætte risikoen for højresvingsulykker har Carlsberg Danmark monteret højresvingskameraer på 17 af deres lastbiler.

Artiklen fortsætter under annoncen

Syv personer mistede i fjor livet ved højre­svingsulykker. For at nedsætte risikoen for de i reglen fatale ulykker, har Carlsberg Danmark nu valgt i første omgang at montere højresvingskameraer på 17 nye MAN-­distributionslastbiler.

Kamerasystemet hedder ActiVue, som importeres af F. Bülow & Co. i Hedehusene. Producenten af udstyret hedder PSVT fra Shenzhen i Kina, som er storproducent af kameraløsninger. Carlsberg Danmark har i forvejen købt alkolåse til hele deres vognpark hos F. Bülow & Co.

Kamerasystemet består af et kamera med bevægelsessensor over højre fordør på førerhuset samt en syv tommer monitor i fører­huset samt en udvendig højtaler.

Inbed Højresving

Cyklister og fodgængere fanges af kameraet i lastbilens blinde vinkel, hvorefter der lyder en akustisk advarsel, mens et grønt felt i monitoren skifter til rødt. I feltet kan chaufføren så se den bløde trafikant.

Monitoren monteres på forreste stolpe i passagersiden, så chaufføren både kan se sine spejle og skærmen samtidig – og dermed forhåbentlig også den bløde trafikant.

»Vi har valgt at købe de 17 anlæg, som kun er aktive, når man blinker til højre. Andre systemer bipper ofte hver gang, der kører andre trafikanter forbi, og det er distraherende og vil måske betyde, at chaufføren slår det fra. Sådan er det ikke med ActiVue,« siger Ib Kristensen, projektchef for trafiksikkerhed i Carlsberg Danmark.

Carlsberg Danmark kører meget i tæt trafik, og arbejder som partnere med Rådet for Sikker Trafik meget om at gøre trafikken mere sikker.

»Men der er stadig det problem, at uanset, hvor meget vi garderer os, kræver det også en adfærdsændring hos cyklister og fodgængere, der jo ofte kører med musik i ørerne – og desværre ofte holder på »den lille mands ret« i trafikken,« siger Ib Kristensen.

Den mest skeptiske chauffør

Carlsberg Danmark besøgte forud for købet firmaet Henrik Tofteng, der kører renovationskørsel i Københavns-området. De var pionerer med en enkelt bil. Nu overvejer de at sætte kameraet på syv biler.

»Vognmanden lod med vilje den mest skeptiske chauffør over for ny teknologi prøve anlægget, og bagefter ville han ikke køre uden,« siger Ib Kristensen.

Tommy Nielsen fra F. Bülow & Co. havde sat sig i forbindelse med seniorkonsulent Frank Davidsen, Dansk Transport og Logistik (DTL), som er med i spejlgruppen under Trafikstyrelsen, om en testmulighed. Han talte med Kjøbenhavns Vognmandslaug, og derigennem blev laugsmedlem Henrik Tofteng så kontaktet.

Godstransport

Chaufføren hos Henrik Tofteng, Jacob Johansen, udtaler til DTL-Magasinet, som er medlemsblad for en del af vognmandsbranchen, at kamerasystemet klart har forbedret hans udsyn fra førerpladsen i den store Mercedes-skraldebil, som han kører i til hverdag.

»Monitoren i førerhuset fanger cyklis­terne i den blinde vinkel. Jeg har en tryghed ved at køre i bytrafik, som jeg ikke havde før. Man skal naturligvis stadig være fuldt opmærksom, men kameraet hjælper mig,« siger Jacob Johansen.

Teknik alene gør det ikke

Frank Davidsen, konsulent i Dansk Transport og Logistik (DTL), understreger, at DTL ikke vil gå ind for en lovgivning om kameraudstyr. Dels fordi en fjerdedel af ulykker er sket med udenlandske lastbiler – dels fordi tekniske løsninger ikke kan stå alene. Spørgsmålet om adfærd spiller en endnu større rolle.

»Det handler om at tage hensyn til hinanden i trafikken, og som jeg fortalte nogle afgangsklasser på en skole i Frederikssund, da jeg underviste dem i højresvingsulykker, er de selv ansvarlige for egen færden i trafikken. Jeg fortalte dem også, at de skal være opmærksomme i trafikken – og om problemer med at cykle med musik i ørerne. Dertil kommer den desværre store gruppe af cyklis­ter, der kører helt hensynsløst og til fare for andre trafikanter,« siger Frank Davidsen, der tidligere har arbejdet i politiet.

Tungvognscenter b

Han synes, at kameraløsninger er gode, hvis chaufføren føler sig mere tryg ved at have dem under kørslen, men for meget teknik kan også forvirre. Der er desuden også mange spejle, chaufføren skal orientere sig i – og som skal være korrekt indstillede.

»Man skal huske, at en chauffør ved et højresving på et tidspunkt også skal se, om der kommer trafikanter fra venstre – og så kan vedkommende ikke også orientere sig til højre på samme tid. Kameraløsninger kan ikke i sig selv forhindre højresvingsulykker, og nogle af lastbilerne ved højresvingsulykkerne havde også kamera,« siger Frank Davidsen.

For ganske nylig fremlagde justitsminis­ter Karen Hækkerup (S) og transportminister Magnus Heunicke (S) også den strategi til forebyggelse af højresvingsulykker, som Trafikstyrelsen, Vejdirektoratet og Rigspolitiet har arbejdet på siden sidste efterår.

Den indeholder en række forslag. I første omgang er Transportministeriet gået videre med tre af dem, ligesom politiet skal intensivere deres indsats på området.

Det ene af de tre forslag er cykelbokse – en slags ventebokse til cykler – som kendes i Holland, Sverige og Storbritannien.

koas

Boksen er placeret foran bilernes stoplinje i højresvingsbanen og markeret med et hvidt cykellogo og en stoplinje. Meningen er, at cyklisterne kan passere krydset før den øvrige trafik, som herved lettere får øje på cyklisterne.

De øvrige forslag, som ministeriet vil arbejde på, er en undervisningspakke til chaufføruddannelsen og videndeling med kommunerne. Sidstnævnte er vigtigt, fordi kommunerne ejer 95 procent af vejnettet.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere