Del : SMS

Bundsolide DSV belønner aktionærer

pix-dsv
Den danske transportkæmpe DSV har rullet relativt stabilt gennem de seneste økonomiske kriseår. Foto:

Den danske transportkæmpe fortsætter fremgangen - udbyttet bliver forhøjet, men forventninger er lidt i den lave ende.

Artiklen fortsætter under annoncen

DSVs aktionærer har udsigt til at blive belønnet. Den danske transportkæmpes taktfaste fremgang skal omsættes til et forhøjet udbytte på 1,25 kroner pr. aktie - hvilket er en stigning på 25 procent.

Det skriver virksomhedens ledelse i årsregnskabet, der er blevet offentliggjort onsdag morgen.

Omsætningen i 2012 blev 44.912 millioner kroner mod 43.710 året før. Resultatet før skat er 2.019 millioner kroner, hvilket er 26 millioner kroner mere end sidste år. Dermed rammer både top- og bundlinje analytikernes estimater.

Alt i alt ser de overordnede tal ud som forventet, og transportvirksomhedens administrerende direktør er da også ganske tilfreds med resultaterne for 2012.

»I et transportmarked, der også i 4. kvartal af 2012 har været svagt, er vi stolte af at kunne fremlægge et godt kvartalsregnskab samt et resultat for hele 2012, der overordnet lever op til de forventninger, vi præsenterede ved årets start,« siger administrerende direktør Jens Bjørn Andersen i en kommentar i regnskabet.

Når det kommer til forventningerne til indeværende år, så lyder de på en bruttofortjeneste på mellem 10 og 10,5 milliarder kroner. Det er på niveau med bruttofortjenesten i 2012, der lød på 10.054 millioner kroner. Årsagen til, at forventningerne ikke er mere ambitiøse, skal findes i den fortsatte økonomiske afmatning.

»Vi forventer ikke en markant forbedring af markedsudviklingen i 2013, men der er grund til forsigtig optimisme for DSV. Vi står stærkt rustet og forventer vækst i det kommende år,« siger Jens Bjørn Andersen.

Det er dog ikke alt, DSV rører ved, der bliver til guld.

Fremgangen i forretningen kommer hovedsageligt fra road-divisionen - og det er ikke den europæiske del af forretningen, der trækker læsset. Specielt når det kommer til Sydeuropa, kunne man være bekymret for udviklingen, men her har DSV foretaget opkøb, og det er med til at holde hånden under omsætningen - trods den alvorlige økonomiske krise.

Også Air & Sea-divisionen skuffer lidt i forhold til forventningerne, og det gør logistikdivisionen Solutions også. Ingen af delene er dog nok til at skæmme det samlede resultat.

Når det kommer til forventningerne, så vurderer DSV-toppen, at det vil være road-divisionen, der i 2013 vil svækkes lidt, mens det blandt andet er Air & Sea samt Solutions, der vil komme til at mærke vækst. Virksomhedens forventninger står dog i i skyggen af krisen, forklarer virksomhedens ledelse.

»Forventningerne til 2013 er påvirket af den generelle usikkerhed omkring den makroøkonomiske udvikling, hvor der forudsættes en stabil udvikling på de markeder, hvor koncernen opererer, « skriver DSV i regnskabsmeddelelsen.

Forventningerne til indeværende år er da også i den lave ende af, hvad analytikerne havde sat næsen op efter. Det gennemsnitlige estimat for 2013 lød ifølge SME Direkt på 10,4 milliarder kroner i bruttofortjeneste.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere