Del : SMS
Berlingske Business

Buler i selvforståelsen hos VW

09BUSVW4-161054.jpg
Ved nytår blev der skiftet ud i toppen af Volkswagen Danmark. Ulrik Drejsig (th.) tager over for en anden Ulrik, Ulrik Schönemann (tv.), der i stedet er udnævnt til adm. direktør for Skandinavisk Motor Co. Begge fotograferet i og omkring virksomhedens domicil i Brøndby. Foto: Emil Hougaard

Den ene har siddet i spidsen for en virksomhed i historisk krise, den anden skal samle stumperne op og genoprette et blakket ry hos de danske bilister. Der er udskiftning på direktørposten hos Volkswagen Danmark, hvor chokeffekten efter efterårets dieselskandale endnu ikke har fortaget sig helt.

Artiklen fortsætter under annoncen

21. september sidste år tikkede der en mail ind klokken 07.01 om morgenen hos Søs Righolt, pressechef hos Volkswagen Danmark.

»Følg historien og artiklen. Det her kan gå vildt galt,« lød den kortfattede besked i mailen, hvor der blev linket til en artikel fra det amerikanske motormedie Automotive News med overskriften: »EPA hands VW an ultimatum«.

Afsenderen var hendes chef, Ulrik Schönemann, daværende direktør i Volkswagen Danmark, og i dag kan det roligt konstateres, at det gik galt. Vildt galt.

vw

Få dage efter var Volkswagen, Europas største bilproducent og en af verdens tre største, kastet ud i en historisk skandale om brug af snydesoftware.

Volkswagen er siden da faldet med mere end 200 milliarder kroner i værdi, og koncernens topdirektør, Martin Winterkorn, er for længst fortid og med ham flere andre topchefer. 11 millioner biler vil i løbet af de kommende måneder trille ind på værksteder verden over for at få udskiftet softwaren, og i USA forberedes der aktuelt en lang række søgsmål, der ventes at kunne koste koncernen hundredvis af milliarder.

Ulrik og Ulrik

Alt imens skandalen voksede i omfang og krævede fremtrædende ofre i ledelsen af Volkswagen, blev der arbejdet i kulisserne på en anderledes udramatisk udskiftning i toppen af Volkswagens danske division.

Den hidtidige direktør Ulrik Schönemann blev 1. september forfremmet til direktør for Skandinavisk Motor Compagni, og hans afløser blev navnebroderen Ulrik Drejsig, der officielt havde første arbejdsdag 4. januar.

Drejsig, der kommer fra en stilling som direktør i konsulentvirksomheden Orchestra A/S, har tidligere været i Volkswagen, hvor han sad som marketingsdirektør fra 2009 og frem til 2013.

»Dengang sagde vi, at »alle fortjener en Volkswagen«. Nu laver vi sjov med, at det burde hedde »alle fortjener en forklaring«, siger Ulrik Drejsig i et mødelokale i Volkswagens lokaler ude i Brøndby.

FILES-US-GERMANY-AUTOMOBILE-POLLUTION-VOLKSWAGEN-INVESTIGATION-V

Berlingske Business har sat de to gange Ulrik i stævne for at tale om den såkaldte »dieselgate«, der er blevet kaldt den største erhvervsskandale i nyere tid.

For hvordan er det lige at stå i spidsen for et bilmærke, der indtil for nylig blot kunne markedsføres som »Das Auto«, og som i dag står i en historisk tillidskrise?

»Jeg vil sige, at det, der er sværest at forstå, er, hvordan det kunne ske. Det er ikke kun et spørgsmål, vi stiller os selv i Danmark. Det er også et spørgsmål, som de stiller sig selv i hele VW-koncernen. Det er grunden til, at man er i gang med den her kæmpestore udredning, der efterhånden ligner en udrensning,« siger Ulrik Schönemann og tilføjer med bestemt tone:

»Man vil ikke have det siddende på sig, det er så langt fra det, VW står for. Sådan er vi ikke. Vi er tysk korrekthed, når det er bedst, og det har altså fået et ordentligt skud for boven med det her,« siger Ulrik Schönemann.

GERMANY-AUTOMOBILE-VOLKSWAGEN-PROBE

Ærlig kommunikation

I dagene 22. og 23. september tog skandalen for alvor fat, og det fik man hurtigt at mærke i den danske afdeling, hvor Ulrik Schönemann kalder dagene for »vilde« og »kaotiske«. I midten af oktober stod det klart, at softwareproblemet ikke kun var begrænset til USA, og herhjemme meldte Volkswagen ud, at 50.000 VW-biler indeholdt snydesoftwaren, og at de pågældende bilejere stod over for en tur forbi det lokale værksted.

Ulrik Drejsig, der på daværende tidspunkt var i forhandlinger med sin gamle arbejdsgiver om et comeback, kalder det surrealistisk at følge begivenhederne i nyhedsmedierne.

»Da jeg så de første nyheder, tænkte jeg: Det er ikke rigtigt. Der er en journalist, der har misforstået det her, det kan ikke lade sig gøre i VW. Ordentlighed, pålidelighed, høj troværdighed; det er et meget kraftigt DNA i hele koncernen,« siger Ulrik Drejsig.

VOLKSWAGEN-EMISSIONS/

Trods skandalens størrelse har VW generelt fået ros for at være åben og transparent i den omfattende krisehåndtering og oprydningsproces, sagen affødte. Den tankegang forplantede sig også til den danske afdeling, hvor man ifølge Ulrik Schönemann anstrengte sig for at levere svar på de mange spørgsmål og den megen kritik, danske ejere af VW-biler fremsatte.

»Vi har brugt enormt mange ressourcer på at svare på spørgsmål på sociale medier som Facebook, når vores kunder har taget kontakt. Og så har vi gjort særlig meget ud af at støtte vores forhandlere og tilbyde tilstrækkelig mange forklaringer, så de kunne servicere deres kunder bedst muligt, for det er trods alt dem, der står ansigt-til-ansigt med dem hver dag,« siger Ulrik Schönemann.

»Det er også de våben, koncernen i Tyskland har taget i brug, nemlig åbenhed og transparens. Ikke mindst fordi der undervejs opstår tvivl om mange ting. F.eks. om værdien på en VW-bil ville falde, og om den så også kørte kortere på literen. Det var jo faktuelt forkerte ting, vi måtte aflive,« siger Ulrik Schönemann.

GERMANY VOLKSWAGEN EMISSIONS

Ramt på selvforståelsen

De foreløbige salgstal tyder ikke på, at de danske bilkøbere har boykottet VW i protest mod skandalen. Salgstallene er stort set uforandrede herhjemme, hvor Volkswagen stadig topper listen over nyregisterede biler i den seneste opgørelse for december.

Ifølge Ulrik Schönemann er det først og fremmest selvforståelsen, der er ramt.

»Selvforståelsen har fået et hak. Spørg enhver medarbejder i VW, og du vil opdage, at man er dybt forundret over, at det her kunne ske. Det er så langtfra vores DNA,« siger han.

»Men vi skal også huske på, at vi stadigvæk har et rigtigt godt produkt, og jeg tror også, det er det, der betyder noget for kunderne,« siger den afgående direktør.

Hans afløser stemmer i:

»Vores brand har fået nogle hug, men det har også rettet sig op igen. Det, Volkswagen har vundet på, det kan vi stadigvæk,« fastslår Ulrik Drejsig.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere