Del : SMS
Berlingske Business

Brok fra SAS' champagne-kunder

 pix-glas
Medlemmer af den eksklusive klub Pandion er ikke alle tilfredse med, at servicen daler, og champagne bliver skiftet ud med mousserende vin i plasticflasker. Foto:

En stribe SAS-passagerer i en eksklusiv kundeklub er ikke helt tilfredse med flyselskabets sparetiltag.

Artiklen fortsætter under annoncen
Det er de færreste, der får lov til at komme med i flyselskabet SAS' allermest eksklusive klub Pandion. De heldige bliver forkælet med en stribe servicefordele - deriblandt ekstralækre drikkevarer.

Sådan har det i hvert fald været indtil nu. For den skandinaviske flyselskabs benhårde fokus på besparelser begynder nu også at kunne mærkes blandt Pandion-kunderne. Det sker dog ikke uden protester. Det svenske nyhedssite Di.se har haft adgang til mails fra kunder til SAS-chefen Richard Gustafson, der brokker sig over den seneste servicenedgang. Og det handler om champagne.

"I Europa er glasflaskerne blevet ombyttet til plasticflasker og champagnen ombyttet til mousserende," skriver det utilfredse Pandion-medlem ifølge Di.se og tilføjer:

"Jeg nægter at tro, at SAS' fremtid afgøres af eller påvirkes af den eventuelle omkostningsbesparelse, som opstår når man køber mousserende i stedet for champagne."

Andre kritiske og luksusvante passagerer siger, at fravalget af den ægte champagne er symbolsk for den udvikling, som SAS gennemgår. En sammenligner det med at gå fra en luksusbil til et mellemklassekøretøj.

"I dag føles det som om, at man forsøger at klistre et Audi-mærke på en Skoda," skriver den utilfredse passager.

Det er dog langt fra alle Pandion-medlemmer, der er utilfredse. En af de ting, der falder i kundernes smag, er, at det ikke er åbenlyst, hvem der er medlem af den hemmelige klub.

"Fløj t/r til København i går og blev hilst velkommen af purseren på en diskret måde - så jeg vidste, at hun også vidste (at jeg var medlem af Pandion, red.)," skriver en kunde ifølge Di.se.

Der er omtrent 2.000 medlemmer af SAS' luksusklub Pandion. Det er topchefen selv, svenske Richard Gustafson, der personligt overbringer nyheden om, at man er inviteret ind i det fine selskab. SAS bekræfter, at der for tiden bliver sparet på ting som drikkevarerne, men flyselskabets svenske presseansvarlige Elisabeth Manzi afviser, at der generelt er utilfredshed med tiltagene.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere