Del : SMS
Berlingske Business

Branche frygter tilbageslag for elbiler

elbiler
Foto:

Aftalen om at droppe elbilernes afgiftsfritagelse over fem år kan blokere for elbilernes gennembrud, advarer branchen. Venstrefløjen deler frygten, mens aftalepartierne er mere optimistiske.

Artiklen fortsætter under annoncen

Brancheorganisationen Dansk Elbil Alliance frygter konsekvenserne af den aftale, som et bredt politisk flertal landede fredag.

Regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Radikale har besluttet, at den afgiftsfritagelse, der ellers stod til at løbe ud ved årsskiftet, i stedet gradvis udfases frem mod 2020. Det betyder, at mange elbiler - især de store - bliver dyrere i de kommende år.

Branchechef Lærke Flade fra Dansk Elbil Alliance advarer mod prishoppet.

»Vi er glade for, at der er kommet en afklaring om afgifterne. Men vi er bekymrede for, hvordan nye elbilkunder og virksomheder vil reagere på de nye vilkår,« siger hun.

I aftalen regner politikerne med, at der frem mod 2020 sælges knap 25.000 elbiler. Lærke Flader mener, at det tal ville være langt højere, hvis aftalen i højere grad ville understøtte elbilmarkedet.

»Så tror jeg, at vi vil se et gennembrud inden for en årrække. Det vil altså betyde et betydeligt større salg end de knap 25.000 biler,« siger branchechefen.

Hun anerkender, at der på et tidspunkt skal betales afgift af elbiler.

»Men vi havde gerne set en længere indfasning samt et lavere afgiftstryk end det, der ligger i aftalen. Med den nuværende aftale forværres konkurrencesituationen. Risikoen er selvsagt, at salget og de nødvendige investeringer i markedsopbygningen påvirkes negativt,« siger Lærke Flader.

Skatteminister Karsten Lauritzen (V) deler ikke skepsissen. Han kalder derimod aftalen nænsom.

»Regningen for en fortsat afgiftsfritagelse af elbilerne i 2016 lød på 650 millioner kroner. De penge har regeringen ikke haft noget ønske om at finde på finansloven, og det er også en meget stor regning at tørre af på alle andre bilejere. Derfor var der behov for en indfasningsmodel,« siger han.

De Radikale lægger ikke skjul på, at de gerne havde set, at man havde beholdt den totale afgiftsfritagelse for samtlige elbiler de kommende to-tre år.

»Når vi alligevel er gået med, er det, fordi vi har fået en række markante indrømmelser,« siger skatteordfører Martin Lidegaard (R).

Han nævner, at partierne har givet hinanden håndslag på at handle, hvis salget ikke lever op til de forventede knap 25.000 elbiler frem mod 2020.

»Hvis vi ikke når det tal, eller hvis vi undervejs kan se, at salget ikke går som forventet, så er partierne enige om at mødes igen for og se, hvad der kan gøres for, at det sker,« siger Martin Lidegaard.

Enhedslisten, SF og Alternativet mener, at aftalen slår bunden ud af elbilmarkedet,

»Benzin- og dieselbiler er fortiden, mens elbiler i den grad er fremtiden. Aftalen vil gøre det så dyrt at købe en elbil, at det er svært at se, hvordan elbilerne skulle kunne bide sig fast i Danmark,« siger Alternativets skatteordfører, Josephine Fock (Å).

På den borgerlige fløj står Liberal Alliance og de Konservative uden for aftalen.

»Vi ville gerne have været med, og vi havde gerne set, at danskerne fortsat skulle have mulighed for at købe de miljøvenlige elbiler billigt. Men planen fra regeringen har ikke været sammenhængende, ikke grøn nok, og den har slet og ret været dårlig for langt de fleste danske bilister,« siger skatteordfører Brian Mikkelsen (K).

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere