Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Billund-rute skal sikre SAS oversøisk

- København og SAS skal i fremtiden fortsat være internationalt omdrejningspunkt, selvom der i luftfartskredse i Europa

tales om, at kun tre internationale flyselskaber vil overleve som oversøiske selskaber: Air France, British Airways og Lufthansa.

Derfor er det vigtigt for os at have føderuter til København fra hele Skandinavien - også Billund.


Det sagde

Jørgen Lindegaard, koncernchef for SAS, ved indvielsen af ruten mellem Billund og København i går i Billund.


Der

er mildest talt kold luft mellem Billund Lufthavn og Maersk Air på den ene side og SAS på den anden side - men da der

er fri bevægelighed i luften, har Billund Lufthavn stillet lufthavn med nødvendige faciliteter til rådighed for

SAS - som også var første operatør i lufthavnen ved åbningen af lufthavnen i november 1964.


Maersk

tog over med indenrigsflyvning, da SAS bakkede ud i november 1971 - og Maersk har fløjet internationalt siden 1984, først

til Southend/London. I dag også til Paris, Frankfurt, Amsterdam, Bruxelles og Stockholm - samt Færøerne.


-

Vi anser SAS'''' rute til København som ødelæggende for os - og vi hilser den ikke velkommen, men vi står naturligvis

til rådighed med alle faciliteter, siger direktør Jørgen Krab Jørgensen, Billund Lufthavn, som - trods

rimfrostens tilstedeværelse helt inde i bygningen - naturligvis stillede op sammen med Jørgen Lindegaard og klippede

det rød-hvide bånd over.


Det var tre kvarter efter, at Maersks flyver til Paris var taget af sted


Og selv om

man ved Maersks indcheckning fortalte, at det oftest var flyvningerne til Amsterdam og Frankfurt, der var forbundet med en videreflyvning

ud i verden - og knap så meget London og Paris - så var det for Billund Lufthavn en kamp om "bread and butter",

at Maersk havde succes.



Godt modtaget

Jørgen Lindegaard understregede, at der om fem år - når krisen

i luftfarten forhåbentlig er overstået - vil være flere direkte flyvninger, og i den forbindelse blev SAS'''' køb

af Braathens flyselskabet i Norge og dette selskabs rute mellem Billund og Oslo nævnt som eksempel.


- Vi håber på

et godt forhold til Billund - og føler os godt modtaget af lufthavnens personale, selv om jeg sjældent har oplevet så

mange negative udtalelser om en ny SAS-rute, sagde Jørgen Lindegaard, der selv er jyde - fra Skærbæk.


Han

flytter i øvrigt sin danske adresse fra København til Skærbæk og nøjes med en lejlighed i hovedstaden.

Forretningsdomicilet vil fortsat være Stockholm.


- Faktisk var min første flyvning nogensinde fra Billund til København

med mine forældre i 1966 - med SAS'''' Metropolitan DC3, siger nu 53-årige Jørgen Lindegaard.


Åbningen

af ruten på Billund kommer i en tid, hvor det oftere er lukninger af ruter end åbninger, der er det normale. Og slet ikke

indenrigsruter.


Her kan i SAS-regi nævnes Delhi, der lukker i februar -men den håber man vil åbne igen, når

situationen normaliseres.


- Vi har for få business-class passagerer på ruten -som det var tilfældet, da vi

lukkede Los Angeles. Og rygsæk- passagerer alene - og dem er der nok af til begge ruter - kan vi ikke leve af. Vi forventer

derfor fortsat at åbne på San Fransisco, når situationen er normaliseret, siger Jørgen Lindegaard.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen