Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage torsdag

Biler til danskernes pengepung

(SEOUL) Større end Renault og Nissan, større end Peugeot og Citroen. Det forventer man hos Hyundai Automotive Group

inden 2010.



Bilerne hedder Hyundai og Kia - sidstnævnte købtes i 1999 efter den økonomiske krise i moderselskabets

industridivision. Bildelen gik godt - og var attraktiv, men begge fabrikker trængte til modernisering. Og det er man i gang

med.



ErhvervsBladet har besøgt én af de mest moderne fabrikker i Inchion nær Seoul. Der står Kia på

skiltene - og de to mærker skal da også markedsføres separat, men med så meget brug af synergieffekter som

muligt.



Når man så også ved at DaimlerChrysler ejer ca. 20 pct. af Hyundai (strategisk partner), er der meget

rationalisering i vente.



Hyundai er et springbræt i Østen for DaimlerChrysler, og man forhandler om en større

aktiepost.



- Der arbejdes netop nu med 24 forskellige platforme til de to bilmærker. I 2008 skal vi være nede på

seks eller syv, siger den internationale informationschef for Kia, englænderen Stephen A. Bowen.



Fabrikken, etableret i

2000, arbejder med nyeste metoder, og den ene nye Carens efter den anden ruller af båndet.



Man anvender just-in-time

teknologi - og varerne fra underleverandører ruller ind som perler på snor. Af de 858.000 biler, som Kia byggede i 2000,

eksporterede man 448.000.



Kia har tre fabrikker med ca. 30.000 medarbejdere. På den kommercielle side bygges 13 typer

lastbiler og busser, otte typer personbiler og fem typer MPV/SUV-modeltyper (Multi Purpose- og Sports Utility Vehicles).











Lokal

Fiat 132

Kia som koncern er fra 1944, og på bilsiden begyndte man med kommercielle køretøjer. Man har bygget biler

i samarbejde med Mazda og Ford, som tidligere ejede en mindre del af Kia (før 1999) - bl.a. Ford Festiva til det amerikanske

marked og Mazda 121. Én af de første produktioner var en lokal kopi af Fiat 132.



Kia alene er gået 7,2 pct.

frem i Europa hvor gennemsnittet er 5,5 pct.



I USA er man endda gået 26 pct. frem og på hjemmemarkedet 15 pct. I

2005 er målet at sælges 300.000 biler - mod 100.000 i år.

Nye modeller på vej

Det skal ske gennem

nye produkter - om et år er der 15 nye modeller i Europa. Senest den nye 4x4-model Sorento og mini MPV''en Carens - sidstnævnte

til 110.000 kr. plus moms for 2-liter common rail turbodiesel.



På vej er en ny luksusbil kaldt Magensis - til 200.000

kr. (med alt udstyr).



En ny personbil kaldet Rio kommer om få måneder. Herhjemme er den nye MPV Carnivan blevet populær

- ikke mindst som varebil.



Ser man på moderselskabet, har Hyundai netop lanceret minibilen Getz og den lidt større

Matrix.



Og med de priser, man arbejder med i Danmark, forstår man godt den stigende succes. Efter som europæiske

biler bliver dyrere og dyrere, passer de koreanske bilmodeller godt til danskernes pengepung.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen