Del : SMS
Berlingske Business

Bilbranchens sværvægtere viser hestekræfterne frem

USA/CORVETTE
Her er den så! - Den nye Corvette-model Stingray, som bilfirmaet Chevrolet håber kan skabe en ny gylden tidsalder for sportsvognen. Foto:

Den store årlige bilmesse i Detroit er skudt i gang og er en kærkommen chance for USAs slagne bilindustri til at vise, at den er godt på vej med genrejsningen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvert år samler North American International Auto Show tusindvis af branchefolk og andre bilnørder i Detroit i USA. Kendt som Amerikas "Motor City" har byen altid være symbolet på den stolte amerikanske autoindustri, der ligesom storbyen imidlertid har været i knæ siden krisens start.

Messen på hjemmebanen i motorbyen er den amerikanske bilindustris chance for at vise, at genrejsningen af de pressede bilfabrikker, som blandt andet har været kraftigt støttet af Obama-regeringen, er godt på vej.

Bil 1

En af de helt store nyheder på messens åbingsdag i går var derfor også, at den hæderkronede sportsvogn Corvette fra Chevrolet har fået en overhaling, der med den nye Stingray-model igen skal gøre Corvette til et eftertragtet valg, når velhavende fartentusiaster skal have opdateret bilparken.

Samtidig kan en anden af de klassiske amerikanske bilmærker, Ford, melde om fremgang i form af 2.200 nye amerikanske arbejdspladser i år. Det er det største antal nye medarbejdere i over ti år hos Ford, der som resten af den amerikanske bilindustri blev hårdt ramt af krisen og konkurrencen fra den asiatiske bilindustri.

Ford har forpligtet sig til at skabe 12.000 amerikanske arbejdspladser inden 2015 i forbindelse med redningspakken, som de amerikanske politikere vedtog i 2011. Hovedparten af de 2.200 nye job bliver kontor- og ingeniør-jobs, skriver CNN.

Verdens næststørste bilfirma General Motors kunne i forbindelse med messen i går også fortælle, at man sidste år solgte 9.285 millioner biler, og dermed øgede salget med 2,9 procent. Der er dog stadig et stykke op til Toyota, som nåede 9.7 millioner solgte køretøjer sidste år.

pix-f-150

På messen er det blandt andet ventet, at blandt andet store, nye firhjulstrækkere fra Chevrolet og Ford vil suge opmærksomhed til sig. Desuden vil nye modeller af Fords luksusmærke Lincoln og Chryslers Jeeps formentlig også stjæle en bid af opmærksomheden.

De amerikanske bilmærker kæmper om branchefolkenes og motorsport-entusiasternes gunst med udenlandske konkurrenter som Hyundai, BMW og Honda, som også har meldt deres ankomst på messen, der er et af de største udstillingsvinduer i Nordamerika.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Afkastene i Sampensions markedsrenteprodukt 3 i 1 Livspension har været ganske pæne og landede i 2016 på 8,4 % for en 45-årig kunde med moderat risiko. Dermed placerer Sampension sig foran mange konkurrenter på årets afkast.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen