Del : SMS
Berlingske Business

Bekymrede miner hos Mærsks aktionærer

07BUSMaerskskib.jpg
Det er containerforretningen, der sammen med oliedelen, giver Mærsk-ledelsen hovedpine og dårlig indtjening. Her ligger verdens største containerskib, »Majestic Maersk« (th.), ved kaj i JadeWeserPort i Wilhelmshaven i Tyskland. Forrest ligger Mærsk-skibet »Eugen Maersk«. Arkivfoto: Ingo Wagner/EPA

Investorerne er begyndt at blive urolige over den seneste tids dramatiske udvikling på flere af A.P. Møller - Mærsks områder, hvor både containerrederiet Maersk Line og olieforretningen har det svært. Opkøb tegner til at være måden, hvorpå ledelsen kan løse vanskelighederne med at skabe værdi til aktionærerne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Efter et svært tredje kvartal i A.P. Møller - Mærsk breder bekymringen sig blandt nogle af olie- og shippingkoncernens aktionærer. Panderynkerne gælder væksten i Danmarks største virksomhed, den kommer nemlig ikke fra de nuværende forretninger, og i de svære markeder tegner opkøb i øjeblikket som den eneste mulighed for at skabe vækst.

»Der er ikke rigtig nogen lyspunkter i det regnskab. Der er lidt for mange steder, hvor de samme faktorer slår igennem negativt. Så deres portefølje er måske slet ikke så diversificeret, som de har gået og sagt,« siger en større dansk investor, der ønsker at være anonym.

Grå horisont får Mærsk til at skære 4000 containerjob Årsre

Både historisk lave rater på containerfragt, og en oliepris, der er mere end halveret siden sommeren 2014, har kostet A.P. Møller - Mærsk dyrt. Indtjeningen i tredje kvartal blev halveret til 4,5 mia. kroner – et lavt niveau i Mærsk-sammenhæng.

Og netop at de to store områder – olie og containermarkedet – lider på samme tid skaber panderynker blandt de danske investorer. Ideen med konglomeratet er blandt andet, at når noget lider, så klarer andre dele sig godt.

»Det bliver sværere at se, hvad konglomerat-strukturen tilfører af værdi til Mærsk. Det eneste, der forsvarer konglomeratet, er faktisk deres stærke cashflow. Selv i de tider, de står i nu, har de så stærkt et cashflow, at de har fleksibilitet,« lyder det.

Lav oliepris koster 1250 stillinger hos Maersk Oil

Mærsks to valgmuligheder

Med de sværere markeder er A.P. Møller - Mærsk i en situation, hvor udsigterne til at vokse af sig selv er blevet mere vanskelige. I tredje kvartal faldt omsætningen med 17 pct. til under 70 milliarder kroner. Og ledelsen er afhængig af ydre omstændigheder, som prisen på olie og hvor meget kunderne vil betale for at få fragtet varer i containere, før omsætningen kan komme op igen.

Tilbage er, at A.P. Møller - Mærsk køber op og skaber værdi ved at overtage de rigtige aktiviteter. Alternativet er, at investorerne i stedet får udbetalt den store pengetank, som A.P. Møller - Mærsk råder over.

»Det bedste for aktiekursen på den korte bane vil være at betale det hele tilbage til investorerne. Men på den længere bane er det bedste for aktiekursen, at de investerer. Som det ser ud nu, er det eneste, de kan gøre, vel at købe op for at skabe vækst,« siger en investor.

Majestic Mærsk.

Også blandt analytikerne er holdningen, at opkøbene er vejen frem nu, hvis ledelsen skal skabe værdi.

»Hvor andre virksomheder kan skabe vækst ved at vokse organisk, har Mærsk musklerne til at foretage værdiskabende opkøb. Det er via opkøb, at Mærsk skal skabe værdi, fordi man er ramt af rate- og olieprisfald i den eksisterende forretning,« siger Stig Frederiksen, senioranalytiker i Nordea.

Han mener, at det kan være en vanskelig beslutning for Nils Smedegaard Andersen at udbetale den meget overskydende kapital til investorerne på et tidspunkt, hvor opkøbene skal skabe værdien.

»Problemet for Smedegaard (topchef i A.P. Møller - Mærsk, red.) er, at hvis de betaler for meget ud til investorerne, så mister de den sidste vækstmotor, som de har. Hvis de gearer virksomheden op, så har de svært ved at skabe vækst, hvis de ikke kan få hjælp fra markederne,« siger Stig Frederiksen.

05BUSNils-Smedegaard.jpg

Dårlig vækstudsigt

Nils Smedegaard Andersen siger, at udsigterne til at vokse af sig selv er svære i øjeblikket.

»Med den udvikling, som olieprisen og fragtraterne har taget, kan vi ikke levere vækst på den korte bane. Og det selv om vi håndterer flere containere, producerer mere olie og har flere borerigge ude at sejle, så kan vi ikke levere mere vækst på toplinjen,« siger Nils Smedegaard.

05BUSBagside---Soeren-Skou.jpg

Han erkender, at en af de bedste måder at skabe værdi til aktionærerne i øjeblikket er gennem opkøb.

»Når vi kigger på vækstmulighederne, ser vi på, om vi kan købe noget til fornuftige priser inden for vores industrier. Ud over at vi kan drive forretningen godt og blive ved med at investere i forretningen, skal vi skabe værdi gennem opkøb,« siger Smedegaard.

Han håber, at A.P. Møller - Mærsk inden for de næste seks-ni måneder kan finde større opkøb, og at det mest sandsynlige er, at det sker inden for olieforretningen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere