Del : SMS
Berlingske Business

Barsk kritik af nyt rejsekort-system

Barsk kritik af nyt rejsekort-system - 1
Det nye rejsekortsystem møder voldsom kritik. Betalingskortekspert Henning N. Jensen frygter en ny IT-skandale. Foto:

Selv om pilottesten af rejsekortet i går kom på skinner igen, retter en ekspert på området nu en skarp kritik mod hele projektet. Han frygter ny IT-skandale.

Artiklen fortsætter under annoncen
En potentiel ny IT-skandale. Så barsk lyder kritikken fra betalingskorteksperten Henning N. Jensen, efter at Berlingske Business forleden kunne berette, at det milliarddyre projekt med at få indført elektroniske bus- og togbiletter i Danmark igen var blevet fældet af tekniske vanskeligheder - og problemer med at få oversat sikkerhedsdokumentation fra fransk til dansk.

Senere meldte Rejsekort A/S, firmaet bag rejsekortet, dog, at systemerne igen var kommet i drift, efter at leverandøren havde valgt at trække stikket ud efter kun to dages test på strækningen mellem Roskilde og Tølløse.

Alligevel er Henning N. Jensen stærkt kritisk over for forløbet.

»Når jeg ser argumentationen, at man er nødt til at slukke for systemet, fordi man har glemt at oversætte dokumentationen, virker det grotesk - og det tegner mere og mere til, at det kan udvikle sig til en potentiel IT-skandale,« lyder kritikken fra Henning N. Jensen, der er seniorkonsulent i firmaet Pluscon, som er specialiseret i betalingskortsystemer.

Han har tidligere virket som rådgiver for et af de konsortier, der bød på den milliardstore opgave med at indføre rejsekort i hele Danmark, og var i går forbi Roskilde Station, for at inspicere systemerne ved selvsyn.

»Det tegner ikke godt for projektet, at man efter så lang tids forberedelse ikke kan holde systemet kørende længere end nogle ganske få dage - og det kunne indikere, at der er væsentligt større problemer med det, end man har informeret offentligheden om,« siger Henning N. Jensen.

En lang vej
Rejsekortet skal efter planen være i drift i hele Danmark i 2009, og ideen er, at systemet via et elektronisk kort selv beregner, hvor meget en rejse har kostet. Dermed slipper passagerne for at holde styr på zoner, priser og mønter. Projektet har dog haft en lang og stenet vej, inden Rejsekort A/S i december begyndte at teste systemet på en begrænset strækning på Sjælland. Inden da var testen først blevet udskudt fem måneder, efterfulgt af en indskrænkning af teststrækningen, så testen blev mindre ambitiøs. Efter to dages test, valgte leverandøren - et konsortium, bestående af Accenture og den franske virksomhed Thales så at lukke ned for systemerne.

Konsortiet udtaler sig ikke selv om problemerne, og Rejsekort A/S vil ikke yderligere ind på, hvad problemerne præcist består i - udover den manglende oversættelse af dokumenation for det elektriske udstyr.

Da Berlingske Business første gang kontaktede Rejsekort A/S torsdag morgen lød beskeden, at systemerne først ville køre igen en uge eller to inde i det nye år. Sidst på eftermiddagen torsdag meddelte Rejsekort A/S så, at systemerne alligevel ville være klar til drift allerede fredag morgen - og fredag eftermiddag lød beskeden, at de nu kørte som de skulle.

Ingen garantier
Ifølge Projektchef hos Rejsekort A/S Thomas Boe Bramsen, har leverandøren nu garanteret at alt dokumentation er clearet med de relevante myndigheder, men han kan ikke garantere, at der ikke opstår yderligere problemer.

»Vi er jo ved at teste systemerne af og regner derfor med at finde fejl - det er jo det, en test går ud på. Vi kan derfor ikke love, at systemerne ikke bliver slukket igen, fordi de skal serviceres - men testen kører, og vi har ikke planlagt at stoppe testen igen,« siger han.

Hele projektet omkring rejsekortet er en dyr affære, der estimeret kommer til at koste mellem en og to milliarder kroner over en årrække. Selskabet Rejsekort A/S er blandt andet finaniseret af DSB - og DSBs involvering i projektet betyder, at Folketingets finansudvalg har skullet godkende det. Det betyder også, at Rejsekort A/S er i kort snor for at holde tidsplanerne - der altså allerede er forsinket fem måneder og nu er blevet yderligere forsinket.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere