Del : SMS
Berlingske Business

Banedanmark skal betale erstatning for S-togulykke

pix-banedanmark
S-togsulykken skete for mere end syv år siden, den 14. februar 2005, men det er først nu, at der er faldet dom i sagen om, hvorvidt Banedanmark var ansvarlig for manglende vedligeholdelse af signal. Foto:

Østre Landsret har fundet Banedanmark ansvarlig for en syv år gammel S-togskollision. Codan og DSB kræver 90 mio. kroner i erstatning.

Artiklen fortsætter under annoncen

En over syv år gammel S-togsulykke og efterfølgende strid mellem Banedanmark på den ene side og DSB og Codan på den anden, er langt om længe ved at være til vejs ende.

Østre Landsret har fredag fundet Banedanmark ansvarlig for den S-togskollision der fandt sted den 14. februar 2005 tæt på Lyngby, hvor to S-tog stødte sammen og kvæstede flere passagerer. Dermed er Banedanmark erstatningspligtig overfor DSB og Codan, fremgår det af kendelsen fra Østre Landsret.

Retten begrunder kendelsen med, at manglende vedligeholdelse og opfyldelse af standarder for kørselssignaler, som Banedanmark er ansvarlig for, var medvirkende til ulykken.

Sagen blev startet tilbage i 2009, efter at Havarikommissionen havde færdiggjort sin fire år lange undersøgelse af forholdene ved S-togulykken. I kommisssionens rapport kommer den blandt andet frem til, at signalforholdene ikke var optimale. Hertil kommer, at lokomotivføreren kørte for hurtigt, hvilket har haft betydning for konsekvenserne og omfanget af skaderne efterfølgende.

På grund af lokomotivets høje hastighed har Østre Landsret nedsat ansvaret og erstatningspligten med 50 procent for Banedanmarks vedkommende. DSB og Codan forsikring havde krævet 90 mio. kroner i erstatning, men kan nu højst se frem til en erstatning på 45 mio. kroner. Beløbet er dog endnu ikke lagt fast.

S-togskollisionen skete på en strækning mellem Lyngby station og Sorgenfri station, hvor for- og bagende af de to tog blev mast ved sammenstødet. Omkring 14 personer blev kvæstet ved ulykken, to af dem alvorligt.

Banedanmark har sagen igennem påstået frifindelse og bestridt såvel erstatningspligten som tabsopgørelsen. Sagen er speciel, fordi Banedanmark og DSB tidligere var dele af samme statsselskab. DSB blev i januar 1997 delt op i de to selskaber.

Til spørgsmålet om, hvorvidt Banedanmark vil anke kendelsen fra Østre Landsret, siger økonomidirektør Søren Stahlfest Møller til Berlingske Business, at "Vi overvejer at anke den, men har endnu ikke besluttet noget endnu."

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere