Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

Bægeret fuldt for DSB-chef

DSBs afgående administrerende direktør, Henrik Hassenkam, fastholder hårdnakket, at han i nogen tid har forberedt sin

fratrædelse.


Det er hårdt at være DSB-chef. Den danske jernbanedrift er inde i en turbulent forandringsperiode,

og som selskab har DSB undergået en radikal ændring fra at være en etat med en næsten paramilitær organisationsform til

at blive et aktieselskab. Det er ikke gået stille af - især ikke på medarbejdersiden.


Samtidig har DSB hele

vejen igennem været udsat for kritik fra passagerer og politikere af både berettiget og uberettiget karakter.


Iagttagere

tæt på DSB-toppen tror imidlertid ikke et øjeblik på, at Arrivas overtagelse af en række jyske togruter,

som samtidig er udtryk for DSBs nederlag i den allerførste jernbaneudlicitering i Danmark, ikke har spillet en ganske alvorlig

rolle for Henrik Hassenkams beslutning. Ikke sådan at forstå, at det alvorlige nederlag skulle være den eneste årsag, for

Hassenkam er ikke kendt for at dukke nakken og slå kraven op i uvejr; men det kan meget vel være den berømte dråbe,

der fik bægeret til at flyde over.


Uanset hvordan man forholder sig til Trafikministeriets behandling af tilbudene fra

DSB og Arriva, så mener iagttagerne ikke, at DSB har gjort sit hjemmearbejde i tilstrækkelig grad i forbindelse med licitationen.









For

skråsikre

DSB-ledelsen har formentlig taget det for givet, at man ville vinde licitationen. Det gjorde man så ikke, og

nu efterfølgende mener iagttagerne, at DSB-ledelsen opfører sig som børn, der ikke har fået deres vilje.


I

forbindelse med en vurdering af Hassenkams indsats bør det ikke glemmes, at DSB har været igennem en ganske omfattende

moderniseringsproces med besparelser på 20-30 pct. - ikke mindst på medarbejdersiden. Det kræver ledelse af en vis

karat at få en medarbejdertung virksomhed, som oven i købet lever af punktlighed, til at fungere i sådan en situation.

Den opgave er Hassenkam ikke sluppet dårligt fra.


Ifølge iagttagerne er det endvidere spørgsmålet,

om uenighed i DSB-ledelsen også har spillet en rolle for Hassenkams beslutning. Ifølge ErhvrevsBladets oplysninger har

der ikke altid været enighed om, hvordan den kommende konkurrence om passagerdriften skulle tackles. Der kan således være

mange årsager til, at Henrik Hassenkam, der fyldte 61 år juleaftensdag, vælger at gå nu. Han blev DSBs første

administrerende direktør i 1994 efter en lang karriere som embedsmand - senest som departementschef i Arbejdsministeriet.









Bestyrelsen

bliver

Henrik Hassenkam forlader sit job ved udgangen af januar, og hvis DSBs bestyrelse havde valgt også at gå, ville

DSB have været efterladt i en noget drænet udgave. Det gjorde bestyrelsen imidlertid ikke. Bestyrelsesformanden, Knud

Heinesen, meddelte i går eftermiddags, at bestyrelsen bliver og fortsætter sit arbejde.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen